Fandom

Zmiennoskrzydły

1534strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze134 Udostępnij

Artykuł
Tajemnicza klasa box.png Zmiennoskrzydły
Zmiennoskrzydły png.png
Informacje podstawowe
Klasa Tajemnicza klasa
Typ ognia kwas
Tresura tak
Wygląd
Barwa jaskrawopomarańczowo,
ciemnozielona (młode osobniki),
zmienna
Główne cechy dyski po bokach głowy, przypominające liście kolce
Rozpiętość skrzydeł 9 metrów
Długość ciała 12 metrów
Waga 432 kilogramy
Smok.skrzydło.wym.png
Ryk
Zmiennoskrzydły .ogg
Statystyki
Stats icon attack.png Atak 9
Stats icon speed.png Szybkość 14
Stats icon armor.png Obrona 1
Stats icon fire.png Moc ognia 12
Stats icon shot.png Liczba splunięć 10
Stats icon venom.png Trucizna 0
Stats icon jaw.png Zacisk szczęk 2
Stats icon stealth.png Spryt 20

Skrzydłochlast. Nawet świeżo wyklute osobniki skutecznie plują kwasem.

Smoczy Podręcznik

Zmiennoskrzydły[1], dawniej znany jako Skrzydłochlast[2] (ang. Changewing) — niezwykle niebezpieczny smok, przedstawiciel tajemniczej klasy. Zadebiutował w krótkometrażówce Księga smoków, a w serialu - w odcinku Dziwnobarwny klejnot. Słynie z umiejętności kamuflażu oraz plucia kwasem.

Wygląd

Tułów Zmiennoskrzydłego jest szeroki i grzbietobrzusznie spłaszczony, przypomina nieco tułów Zębiroga, zaś głowa zwierzęcia jest podobna do głowy Koszmara Ponocnika. Smok posiada wydłużony pysk, zwieńczony dużym rogiem nosowym. Paszcza Zmiennoskrzydłego jest wyposażona w mnóstwo dużych, ostrych jak brzytwa zębów. Zwierzęta te mają przodozgryz, oznacza to że kiedy szczęki smoka są zaciśnięte, zęby żuchwy są przed zębami szczęki.

Ma trójkątne, stosunkowo niewielkie skrzydła, długi ogon oraz dwa długie czułki wyrastające z tyłu głowy. Wzdłuż grzbietu i ogona ciągną się czworokątne, bardzo charakterystyczne szpikulce.

Barwa ciała jest zależna od otoczenia, ponieważ smok potrafi się maskować, jednak w stanie "normalnym" Zmiennoskrzydły jest czerwony (może też wystąpić w kolorze zielonym).

Zachowanie

Zmiennoskrzydły jest niezwykle inteligentnym smokiem, a niektóre jego ruchy i gestykulacja przypominają ludzką. Naśladuje wszelkie zachowania, jakie zaobserwuje.

Sposób w jaki te zwierzęta polują jest dość ciekawy, bowiem polują one jak wilki, najczęściej w grupach liczących po trzy osobniki. Jeden smok podstępem wywabia ofiarę ze stada, a pozostałe dyskretnie ją okrążają, po czym wspólnie pozbawiają ją życia.

Zwyczaje godowe Zmiennoskrzydłego nie są znane. Najprawdopodobniej w jednym miocie samica składa kilka jaj. Są one bardzo małe i przypominają klejnot. Są przezroczyste i świecą różnymi kolorami, które bardzo szybko się zmieniają - od zieleni, przez błękit i fiolet po czerwień.

Zmiennoskrzydłe są niezwykle opiekuńczymi rodzicami - gdy jaja są złożone w gniazdach, każde wtargnięcie na teren smoków kończy się atakiem. Jeśli jakiekolwiek jajo zostanie wyciągnięte z gniazda, smoki nie spoczną póki go nie odnajdą. Współpracują przy tym i pomagają sobie. Chociaż często są wrogo nastawione wobec ludzi, tych także potrafią traktować z opieką, jak stało się to z Sączysarkiem.

Tresura

Tresura Zmiennoskrzydłego jest trudna ze względu na jego mechanizmy obronne. Przypomina jednak tresurę Koszmara Ponocnika - wystarczy uspokoić smoka, podarować mu przysmak i położyć dłoń na jego nozdrzach.

Moce i umiejętności

Kamuflaż

Vlcsnap-2013-03-09-03h38m31s237.png

Niewidzialny Zmiennoskrzydły

Zmiennoskrzydłego wyróżnia zdolność kamuflowania się. Gdy chce się ukryć, przybiera barwy otoczenia. Pozostaje jednak częściowo widoczny i wygląda, jakby był przezroczysty. Mechanizmu tego smok używa zarówno do polowania, jak i ucieczki przed silniejszym przeciwnikiem.

Plucie kwasem

SC 5.JPG

Zmiennoskrzydły pluje kwasem

Nawet młode osobniki skutecznie plują niszczącym wszystko kwasem. Substancja zdolna jest stopić dom lub powalić drzewo, jednak tylko z niewielkiej odległości. Nie wiadomo jaki skład tego kwasu lub mieszanki, pewnie jest to kwas chlorowodorowy produkowany w nadmiarze w żołądku. Kwas ten wykazuje właściwości fosforyzujące.

Hipnoza

Patrząc głęboko w oczy ofiary, Zmiennoskrzydły potrafi zahipnotyzować i tym samym z łatwością ją zaatakować.

Ogień

Według Księgi smoków, Zmiennoskrzydły potrafi również ziać ogniem, jednak rzadko używa tej umiejętności.

Inne umiejętności

Smok czasem używa ogona jako dodatkowej kończyny i chwyta nim przedmioty.

Siedlisko i zwyczaje

Głównym siedliskiem tego gatunku jest Wyspa Zmiennoskrzydłych, która właśnie od niego wzięła swoją nazwę. Nieliczne dzikie smoki można spotkać także na  Końcu Świata oraz na Wyspie Wrzeńców. Prócz tego, Zmiennoskrzydłe żyją także na wyspie o nieznanej nazwie, porośniętą drzewami iglastymi. Kiedy smok złoży jaja, wyspa wygląda przepięknie, bowiem Zmiennoskrzydły składa je w koronach drzew, a same jaja mienią się wówczas pięknymi, kolorowymi światłami. 

Dieta

Z serialu dowiadujemy się, iż ofiarami tego smoka padają dziki, a ze smoków - bezbronne Wrzeńce oraz Nocne Koszmary. Jednak robią to tylko wtedy, gdy mechanizmy obronne mniejszych smoków są zaburzone i stanowią one łatwy cel.

Według gry Wild Skies żywi się plastrami miodu.

Słabości

  • W odcinku Żyj i pozwól latać okazało się, że Zmiennoskrzydłe tracą umiejętność niewidzialności w powietrzu, gdyż nie mają się do czego upodobnić. 
  • Ranne lub przestraszone, Zmiennoskrzydłe mają ograniczoną kontrolę nad własnym ciałem, przez co mogą zmieniać barwy, nie mając nad tym kontroli.

Symbol.png Osobny artykuł: Słabości smoków

Jaja

Jajo smoka występuje w grach Rise of Berk, School of Dragons oraz serialu. Posiada ono okrągły nierównomierny kształt. Jako jedyne z jaj świeci różnorodnymi kolorami, jest półprzezroczyste i można w nim dostrzec pomarańczowo żółty środek.

W grze Rise of Berk ma ono natomiast owalny kształt, czerwoną barwę z białymi nierównymi liniamii i niewielkimi plamkami.

Pojawienie się

Księga smoków

Zmiennoskrzydły pojawił się w odcinku specjalnym Księga smoków jako jeden z omawianych smoków. Okazuje się, że może pluć kwasem, być niewidzialny i hipnotyzować swoje ofiary.

Jeźdźcy smoków

Zmiennoskrzydłe pojawiają się w odcinku Dziwnobarwny klejnot. Po tym jak ich jaja trafiły na Berk przez Sączysmarka, który myślał, że są to kamienie wielkiego szczęścia, smoki przybyły na wyspę, żeby je odzyskać.

Inny dziki Zmiennoskrzydły pojawia się w odcinku Jesteśmy rodziną (część 1), a jeszcze inny w Jesteśmy rodziną (część 2).

Jeźdźcy smoków: Obrońcy Berk

Wiele przedstawicieli tego gatunku pojawiło się również w odcinku Żyj i pozwól latać oraz Uwolnić Wrzeńka.

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

Zmiennoskrzydłe pojawiają się w odcinku Pod osłoną nocy. Polują na pozbawione przywódcy Nocne Koszmary, ale zostają przepędzone przez jeźdźców.

Występują także w Noc łowców (część 1), ich kwas pozwala odczytać soczewkę z mapą siedlisk łowców smoków.

Znane Zmiennoskrzydłe

W grach

DreamWorks Dragons: Wild Skies

Zmiennoskrzydły pojawia się także w grze Wild Skies, w której, podobnie jak inne smoki, można go wytresować, karmiąc go miodem. Znajduje się w Niedostępnej Zatoczce.

Changewing

Wild Skies Changewing.png

Wild Skies.png
Informacje o tresurze
Siedlisko Unlandable Cove
Jedzenie Plastry miodu (Honeycomb)
Ogniodrzew (Fireweed)
Statystyki
Szybkość 14
Moc ognia 12
Liczba splunięć 10

Rise of Berk

Changewing

ZmiennoRoB.png

200px-Changewing Titan.png

ZmiennojajoRoB.png

Rob.png
Niektóre dane mogą zmieniać się wraz z aktualizacjami gry
Typ pospolity
Poziom Szczerbatka 19
Dostępność zawsze
Główne siedlisko Horrendous Point
Czas poszukiwania jaja 2 godziny
Czas wyklucia 7 godzin 30 minut
Cena RoB-runa.png 450
Opis z gry
This Mystery Class elusive expert in camouflage can shot hot corrosive acid that can burn trough wood and rock (and Vikings!).
Tłumaczenie
Ten tajemniczy, nieuchwytny ekspert kamuflażu potrafi strzelać żrącym kwasem, który może przepalić drewno i skałę (i Wikingów!).

School of Dragons

Changewing

AdlutChngWng.gif

Atya.png

Jajo zmiennoskrzydłego w SoDzie2.png

Sod-gra.png
Cena Diamenty.png 750
Czas wyklucia 10h
Szybkość 7.5
Zwrotność 7.5
Góra-dół 6
Przyspieszenie 4.8
Siła ognia 6.7
Liczba splunięć 10

Smoka można wytresować w internetowej grze School of Dragons. Jego jajo przecenione kosztuje 750 gemsów. Posiada animację Gromogrzmota

W grze są dostępne do kupienia skórki dla smoka, są one koloru wody, kamienia, trawy i śniegu. Skórki mają imitować zdolność kamuflowania się.

Ciekawostki

  • W filmie znany jest jako Skrzydłochlast, natomiast w serialu jako Zmiennoskrzydły.
  • W odcinku Dziwnobarwny klejnot Czkawka powiedział, że muszą wytresować chociaż jednego smoka z tego gatunku.
  • Jego jaja pomylono z kamieniami szczęścia.
  • Jego wizerunek widnieje na symbolu tajemniczej klasy.
  • Smoki te są najczęściej aktywne w nocy.
  • Smoki te, podobnie jak inne drapieżniki stadne, polują grupami.
  • W serialu widzimy jak plują kwasem, jednak w filmie krótkometrażowym potrafią one ziać również ogniem.
  • Istnieje pewna nieścisłość związana z tym smokiem, między filmem a serialem. Gdy w w filmie Czkawka po raz pierwszy przegląda Smoczy Podręcznik, widzi tam wizerunek Zmiennoskrzydłego (nazwanego tam Skrzydłochlastem), jednak w chronologicznie późniejszym odcinku serialu Dziwnobarwny klejnot w Smoczym Podręczniku nie ma wizerunku tego smoka.

Przypisy

  1. Dziwnobarwny klejnot
  2. Jak wytresować smoka

Zobacz też

Gatunki smoków z filmów, serialu i gier
Inne GobsuckerStingerNiezidentyfikowane gatunki smoków
Pojęcia związane ze smokami
Ogólne SmokiTresura smokówSłabości smokówAlfa
Etapy rozwoju Smocze jajaSmocze pisklętaTytaniczne smoki

Inne Wiki

Losowa wiki