FANDOM

Artykuł

Zaduśny Zdech (ang. Smothering Smokebreath) — małych rozmiarów smok, przedstawiciel tajemniczej klasy. Po raz pierwszy pojawia się w odcinku Skręćkarcze Bagna. Słynie z umiejętności maskowania się w wytwarzanym przez siebie dymie.

Wygląd

Zaduśny Zdech to mały smok, nieco przypominający nietoperza oraz Koszmara Ponocnika. Posiada dwie pary krótkich łap, jedną parę skrzydeł, długi ogon, krótkie, wygięte szpikulce na grzbiecie i długie zęby. Głowa (na której znajduje się dość duży róg) jest stosunkowo duża, przypomina maskę. Posiada parę żółtych oczu oraz fioletowy, rozwidlony w dwa końce język, niczym u węża. Ma parę małych nozdrzy oraz czarne, ostrze szpony.

Dotychczas smoki z tego gatunku pojawiły się w kolorze szarym, ale nie jest wykluczone, że istnieją też w innych kolorach, ponieważ są to niezwykle rzadkie stworzenia.

Zachowanie i tresura

Zaduśne Zdechy są bardzo podstępne. Przebywają i atakują w grupie, tworząc wokół siebie chmurę maskującego dymu. Wtedy kradną metalowe oraz błyszczące przedmioty i zabierają je do swoich gniazd w celu obrony przed większymi smokami. Zaduśny Zdech jest smokiem zdolnym do wytresowania, jednak nie jest znana metoda tresury.

Moce i umiejętności

Dym

Zdechy tworzą mglę

Zdechy tworzą dym

Zaduśne Zdechy słyną z wytwarzania mgły, której używają do maskowania się. Nie zioną ogniem, lecz ekstremalnie gorącym powietrzem, które bardzo przypomina płomienie.

Gorący oddech

Zaduśne Zdechy słyną z tego, że kradną wszystkie metalowe przedmioty, żeby zbudować swoje gniazdo. Topią je swoim gorącym powietrzem.

Siedlisko

Zaduśne Zdechy zamieszkują w grupach jaskinie na Skręćkarczych Bagnach. Są bardzo terytorialne. W grze DreamWorks Dragons: Wild Skies okazuje się także, że zamieszkują wulkany.

Ich naturalnym wrogiem jest Zbrojoskrzydły, ponieważ oba te gatunki kradną metale dla własnych celów.

Dieta

Nie wiadomo, co jedzą Zaduśne Zdechy. Według gry Wild Skies kochają baraninę i kraby.

Słabości

  • Przez to, że Zaduśne Zdechy są małe, są łatwym łupem dla większych drapieżników, dlatego też bronią się przed nimi, tworząc metalowe gniazda.

Symbol Osobny artykuł: Słabości smoków

Etapy rozwoju

  • Jajo
  • Pisklę
  • Dorosły osobnik
  • Tytan

Jajo

Jajo smoka pojawia się jedynie w grach School of Dragons oraz Rise of Berk. W obu przypadkach koncepcja wyglądu jaj jest znacznie inna. W grze School of Dragons ma ono owalny kształt, ciemną, żółtą barwę oraz świecącą, różową linię przecinającą jajo. Natomiast w grze Rise of Berk jest przedstawione w zupełnie inny sposób. Ma tam nierównomierny przypominający głaz kształt, czarną barwę i także świecące na różowo miejsca.

Pisklę

Młody Zaduśny Zdech praktycznie nie różni się od dorosłego smoka poza rozmiarem czy mniejszymi różnicami. Pisklę posiada ponadto nieco jaśniejszy odcień szarości, z kolei na końcach skrzydeł znajduje się wyraźniejszy, ciemniejszy kolor.

Tytan

Tytaniczny Zdech różni się między innymi barwą. Gdy smoki normalnie posiadają szarawe odcienie, to tytan jest barwy szaro-turkusowej, przyozdobioną również kolorem niebieskim oraz żółtymi elementami na końcach skrzydeł, szponach na ich zgięciach oraz szponach.

Pojawienie się

Księga smoków

Grupa Zaduśnych Zdechów pojawiła się w na krótko w odcinku specjalnym Księga smoków, po tym jak Pyskacz otwiera książkę. Są w prawym górnym rogu, tuż za bardzo dużym, szarym smokiem.

Jeźdźcy smoków

Zaduśne Zdechy pojawiają się w odcinku Skręćkarcze Bagna, kiedy Czkawka dostaje wiadomość o skarbie przeznaczonym dla niego. Wyrusza wraz z przyjaciółmi na bagna, gdzie znajduje się statek, który miał dostarczyć skarb, lecz został zaatakowany. Na bagnach bohaterowie trafiają na stado Zaduśnych Zdechów, które chcą zagarnąć metalową skrzynkę ze skarbem dla siebie. W końcu przyjaciele uciekają z powrotem na Berk i przeganiają smoki.

Jeźdźcy smoków: Obrońcy Berk

Zaduśne Zdechy pojawiają się ponownie w odcinku Kto mgłą wojuje.... Trafiają na Berk, podążając za Johannem Kupczym, który zabrał sporą część z ich dobytku ze Skręćkarczych Bagien. Zabierają cały metal wikingów z Berk, przez co są osłabieni i bezbronni. Sytuację wykorzystał Dagur Szalony, który zaatakował Wandali, jednak jego armia została pokonana, a flota zatopiona, ponieważ jeźdźcy zwabili Zaduśne Zdechy nad statki, by je zniszczyły.

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

Zaduśne Zdechy pojawiają się również w odcinku Sączysmark dostaje siekierkę, kiedy to Sączysmark wraz z Czkawką i Astrid próbuje odzyskać rodzinną ślubną siekierkę, który utkwił w pancerzu dzikiego Zbrojoskrzydłego. Aby tego dokonać Jeźdźcy sprowadzają Zaduśne Zdechy do legowiska smoka, gdzie zwierzęta sieją spustoszenie i pozbawiają Zbrojoskrzydłego pancerza, przez co ten staje się całkowicie bezbronny. Widząc to, Czkawka za pomocą ogromnej, wykonanej z metalu kuli, odciąga Zdechy od smoka. Po wszystkim zwierzęta powróciły na swoją wyspę.

Znane Zaduśne Zdechy

W grach

Wild Skies

Smok jest jednym ze smoków do wytresowania. Jego kryjówka mieści się w Wyspie Lawowych Prostaków (ang. Lava-Lout Island). Zjada baraninę i kraby. Podobnie jak w School of dragons został on powiększony aby można było na nim latać.

Smothering Smokebreath

Wild Skies SmotheringSmokebreath

Wild Skies
Informacje o tresurze
Siedlisko Lava-Lout Island
Jedzenie Baranina (Mutton)
Kraby (Crabs)
Statystyki
Szybkość 8
Moc ognia 14
Liczba splunięć 5

School of Dragons

W grze School of Dragons Zaduśny Zdech jest jednym ze smoków do kupienia. Został on powiększony aby można było na nim normalnie jeździć. Smok posiada animacje Szczerbatka.

Rise of Berk

Ciekawostki

  • Zaduśny Zdech jest podobny do nietoperza i sroki - mieszka w jaskiniach i w dużych grupach (jak nietoperz) i lubi zbierać metalowe przedmioty, z których buduje swoje gniazdo (sroka).
  • W jednym z odcinków serialu jeden z Zaduśnych Zdechów próbował ukraść protezę Czkawki.
  • Jest on podobny do Straszliwca Straszliwego, ponieważ również podróżuje w grupach i jest niewielkich rozmiarów.
  • W grze DreamWorks Dragons: Rise of Berk jako pisklę jest dużo większy niż dorosły.
  • Podobnie jak Zbrojoskrzydły jest ściśle uzależniony od człowieka, bez wytwarzanego przez ludzi metalu, te gatunki by wyginęły z powodu braku odpowiednich środków obrony.

Zobacz też

Gatunki smoków z filmów, serialu i gier
Pojęcia związane ze smokami
Ogólne SmokiTresura smokówSłabości smokówAlfa
Etapy rozwoju Smocze jajaSmocze pisklętaTytaniczne smoki