Fandom

Walhalla

1525stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze7 Share

Według wierzeń Wikingów, Walhalla (ang. Valhalla) jest to miejsce, do którego trafiają wielcy ludzie po śmierci (odpowiednik chrześnijańskiego Raju). 

Opis

Do tego miejsca, krainy wiecznego szczęścia, Wikinga wpuszcza prawdopodobnie sam bóg Thor, który ocenia go na podstawie jego waleczności oraz sposobu, w jaki zginął. Największym poważaniem cieszą się wojownicy, którzy zginęli z mieczem w dłoni. Prawdopodobnie trafiają tam także dzieci, które nie miały nigdy okazji walczyć, oraz kobiety. 

Walhalla jest wielokrotnie wspominana w książkach, raz jest  wspominana w filmie,podobnie jak w serialu, wierzenia te są charakterystyczne dla wszystkich Wikingów.

Pięć drogowskazów

Według wierzeń wikingów, przed swoją śmiercią, zasłużony bohater i wojownik widzi pięć drogowskazów, które informują go o tym, że wkrótce trafi do Walhalli. Drogowskazy są następujące:

  1. Latające ryby;
  2. Płaczące skały;
  3. Śpiewające drzewa;
  4. Martwy ptak;
  5. "Klątwa pasterza" - stado galopujących owiec.

Drogowskazy są głównym tematem odcinka Pięć drogowskazów. Widział je Sączysmark. Później jednak okazało się to oszustwem bliźniaków.

Mitologia

Walhalla, Valhalla (staronord. Valhöll – komnata, pałac poległych) – w mitologii nordyckiej miejsce przebywania poległych w chwale wojowników (tzw. Einherjerów), których z pola bitwy zabierały walkirie, a na progu Walhalli witał ich Bragi. Walhalla to kraina wiecznego szczęścia.

Walhalla znajduje się w Asgardzie, a dokładniej w Gladsheim i należy do głównego boga Germanów, Odyna. Pałac o 540 bramach, przez które jednocześnie mogło przejść 800 wojowników idących ramię w ramię. Najstarszą bramą jest wiecznie otwarta Walgind. Na zachód od niej wisi przybity do ściany wilk, którego dziobie orzeł. Ściany pałacu Odyna pokryte są złotymi włóczniami, a sufit złotymi tarczami. Ławy obłożone są zbrojami wojowników, którymi Walhalla jest wypełniona. W Walhalli całymi dniami toczą się nieustające bitwy, a wieczorem wszyscy ucztują. Przyrządzany jest dzik Sahrimnir w kotle Eldhrimnir przez kucharza o imieniu Andhrimnir. Rogi z miodem podają walkirie, pije się również mleko kozy Heiðrún. Wojownicy piją, jedzą i ćwiczą, aby w chwili końca świata stoczyć ostateczną bitwę ze złem u boku Thora.

Ciekawostki

  • Imię Walhallarama zawiera w sobie nazwę mitycznego miejsca.
  • 12 odcinku drugiego sezonu serialu Sączysmark widzi pięć znaków do Walhalli i wydaje mu się że trafi do krainy wielkiego szczęścia.
  • Pyskacz wspomina o Walhalii w trakcie pogrzebu Stoicka
  • Według wierzeń wikingów, w Walhalli czeka koza, która daje nieskończenie wiele piwa
  • Nie wszyscy wikingowie trafiają do Walhalli, jedynie ci, którzy zginęli honorową śmiercią. Ci, którzy zmarli ze starości lub choroby oraz przestępcy trafiają do Hel, krainy śmierci bogini o tym samym imieniu. W przeciwieństwie do Walhalli, kraina córki Lokiego nie jest krainą szczęśliwą.

Inne Wiki

Losowa wiki