Fandom

Wódz

1534strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Udostępnij

Wódz - jest to pojęcie określające przywódcę danego klanu wikingów.

Termin

Sam termin odnosi się głównie do mężczyzn, chociaż historia zna przypadki, w których kobieta była wodzem klanu. Przykładem jest pojawiająca się wyłącznie w powieściach Biuściasta Berta, wódz klanu Włamywaczek z Moczarów.

Tytuł wodza określa przywódcę danego klanu. Prawdopodobnie najczęstszą drogą przyznawania tego tytułu jest dziedziczenie go po ojcu przez syna (z wyjątkiem damskich rodów).

Obowiązki

Głównym obowiązkiem wodza jest zarządzanie wioską, którą zamieszkuje dany klan, a także kontrolowanie i dzielenie zbiorów między mieszkańców, sprawiedliwe osądzanie przestępców, rozwiązywanie sporów, prowadzenie sądów, pomoc wikingom w ich codziennych problemach. Wódz również staje na czele wojska, gdy klan bierze udział w bitwie.  

Wódz ma prawo wygnać członka z klanu lub przyjąć nowego. 

Obyczaje

Nie wiadomo wiele na temat obyczajów związanych z zajmowaniem oraz przekazywaniem tytułu wodza, choć parę z nich zostało pokazane w kontekście plemienia Wandali.

Na Berk tytuł wodza jest dziedziczony. Przejęcie go następuje po abdykacji lub śmierci dotychczasowego wodza. Następcę naznacza Gothi, rysując mu węglem specjalny znak na czole Tak właśnie stało się z Czkawką, który przejął stanowisko po swym ojcu Stoicku Ważkim.

Znani wodzowie

W filmach

W powieściach

Galeria

Inne Wiki

Losowa wiki