FANDOM

Snaptrapper transparent
Artykuł dotyczy miejsca z filmów i serialu. Jeśli szukasz lokacji z gier, sprawdź Great Hall.

Twierdza, znana również jako Wielka Hala (ang. Great Hall) — największe pomieszczenie znajdujące się na wyspie Berk. Jest głównym i najważniejszym budynkiem klanu Wandali.

Wygląd

Wielka Hala to pomieszczenie obszerne i wysokie, usytuowane w zboczu góry w wiosce, wewnątrz której zostało wydrążone. Prowadzą do niej wysokie i dość strome schody, a na szczycie ogromne wrota, usytuowane między wielkimi posągami i pochodniami. Posągi te przedstawiają albo bezimiennych wojowników, albo postaci zasłużone dla historii Berk. Po śmierci Stoicka Ważkiego to jego podobizna zdobi wejście do sali.

Wewnątrz znajdują się liczne paleniska (w tym największe, centralne) z ustawionymi wokół kamiennymi ławami, a także główny okrągły stół. Na jednej ze ścian znajdują się portrety wszystkich wodzów Berk wraz z ich synami. Spod sufitu zwisa wykonana ze złota figura smoka przebitego mieczem, pochodząca jeszcze z czasów, gdy wikingowie walczyli ze smokami. Znajdują się też tam gobeliny z nordyckimi motywami.

Podczas świąt takich jak Snoggletog, wnętrze Twierdzy jest przyozdabiane kolorowymi światełkami, girlandami, wieńcami oraz choinkami.

Funkcje

Twierdza pełni wiele funkcji w życiu wikingów z Berk. Toczy się tutaj życie codzienne Wandali: spożywają oni tutaj posiłki, spotykają się w celach towarzyskich, prowadzą mniej lub bardziej formalne rozmowy i dyskusje oraz oficjalne posiedzenia. To tutaj organizowane są obchodzone wspólnie przez całą społeczność pogrzeby, śluby i wesela, czy święta. W Twierdzy także odbywaja się teoretyczna część lekcji smoczego szkolenia.

Spotkanie wikingów twierdza

Spotkanie wojenne Wandali

Miejsce to pełni także funkcje polityczne. Organizowane są tutaj zebrania tak całego plemienia, jak również starszyzny oraz infywidualne spotkania o charakterze formalnym. Obrady, najczęściej wojenne, prowadzi wódz klanu Wandali. Od czasu do czasu mają tu także miejsce spotkania międzyplemienne, podpisywane są traktaty pokojowe i omawiane działania wojenne z sojusznikami.

W wypadku ekstremalnych warunków klimatycznych, utrudniających lub nawet uniemożliwiających normalne funkcjonowanie w wiosce i poza nią (szczególnie podczas zamieci śnieżnych), wszyscy wikingowie, a od czasu wytresowania smoków także i one, przybywają tu, aby przeczekać do poprawy pogody. Twierdza jest na tyle dobrze wyposażona w zapasy żywności i napoju, żeby zapewnić byt kilkuset osobom przez co najmniej kilka dni; jest również wystarczająco obszerna, by taką ilość ludzi pomieścić. Wątpliwe jest, by w sali zmieściło się wiele smoków (w serialu nie pokazane są niemal żadne smoki poza tymi wytresowanymi przez jeźdźców), z myślą o nich powstały jednak smocze stajnie.

Pojawienie się

Jak wytresować smoka

Twierdza debiutuje w jednej z pierwszych scen filmu. Po zakończonej niepowodzeniem dla Wandali jednej z licznych walk z dzikimi smokami, Stoick Ważki organizuje spotkanie wszystkich wojowników z Berk, omawiając z nimi strategię poszukiwań Smoczego Leża. Gdy wikingowie rozchodzą się po zakończonym spotkaniu, Stoick i Pyskacz rozmawiają jeszcze przez chwilę, rozważając, co w zaistniałych okolicznościach uczynić z Czkawką.

W Twierdzy regularnie spotykają się uczniowie smoczego szkolenia z Pyskaczem jako nauczycielem. Omawiają tam swoje błędy oraz strategie walki. Traktowany z niechęcią przez rówieśników Czkawka jest zmuszony usiąść przy pustym stoliku obok tego, który zajmują wszyscy pozostali członkowie szkolenia. Gdy po zakończonej pogadance młodzież rozchodzi się do domów, Czkawka samotnie, w świetle świec, studiuje Smoczy Podręcznik.

Prezent Nocnej Furii

Migdaliska

Twierdza podczas Snoggletoga

Podczas przygotowań do święta Snoggletoga, wszyscy mieszkańcy wioski biorą udział w ozdabianiu sali. Później wszyscy wspólnie obchodzą uroczystość w Twierdzy.

To tutaj Astrid pociesza Czkawkę, który martwi się o to, gdzie się podział Szczerbatek; chwilę później Nocna Furia wchodzi do Twierdzy i zakrada się do swojego przyjaciela, po czym oddaje mu odnaleziony w morzu hełm.

Księga smoków

W Twierdzy rozgrywa się akcja krótkometrażówki. Czkawka, Astrid, Pyskacz i Śledzik omawiają tutaj poszczególne gatunki smoków. Także w Twierdzy Bork Wielki pierwszy raz zaprezentował wikingom swoją księgę.

Jeźdźcy smoków

W odcinku Folwark zwierzęcy, podczas śnieżycy schowali się tu wszyscy wikingowie. Miały się tam również schować zwierzęta gospodarskie, ale w drodze wszystkie pouciekały. Zebrane w jednym miejscu pogodziły się ze smokami, których się strasznie bały, a następnie wszyscy udali się do Twierdzy i schowali się w niej.

W odcinku Krótka historia pewnego portretu dowiadujemy się, że na jednej ze ścian Twierdzy wisi poczet wszystkich wodzów Berk wraz z synami. Właśnie w tym odcinku do kolekcji zostaje włączony portret Czkawki ze Stoickiem.

Ciekawostki

  • Podczas tworzenia filmu, budynek Twierdzy był zainspirowany rzeczywistymi konstrukcjami, znanymi jako Długie Domy, które stanowiły budynki długie lub wysokie, pozbawione były okien i miały funkcję przede wszystkim obronną.
  • W odcinku W smokach nadzieja dowiadujemy się, że Pleśniak odbył tutaj trzy śluby, a także brał udział w trzech pogrzebach każdej ze swoich swoich żon.
  • W Twierdzy znajduje się okrągły stół nawiązujący do historii króla Artura i Rycerzy Okrągłego Stołu.
  • Jednym z portretów wiszących w Twierdzy jest portret Bernardyna I i jego syna, Bernardyna II.
  • Twierdza pojawia się również w grach Wild Skies oraz Rise of Berk.
  • Celem trybu bitwy w Rise of Berk jest obrona Twierdzy. Może to symbolizować kluczowe znaczenie tego budynku.

Zobacz też