Fandom

Statki

1534strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Statki wandali.png

statki należące do Wandali

Głównym środkiem transportu wikingówstatki, jako że zamieszkują oni niewielkie wyspy, zewsząd otoczone oceanem. Pojawiają się dość często zarówno w filmach, jak i powieściach.

Zastosowanie

Oczywistym zastosowaniem statków jest poruszanie się po oceanie. W życiu codziennym pozwala to na łowienie ryb i innych morskich stworzeń, spożywanych przez wikingów. Poza tym, statki służą transportowi na dalsze wyprawy, w tym poszukiwawcze, ratunkowe, eksploracyjne czy łupieżcze. Niektóre klany atakują wyspy zamieszkiwane przez inne plemiona wielkimi flotami swoich statków, z których atakują lub po prostu którymi przybijają do lądu i wdzierają się na niego.

Statek ma także inne znaczenie - na nim odbywają się pogrzeby zasłużonych postaci. Zmarły kładziony jest na pokładzie związanego z nim statku, po czym łódź wypuszczana jest wolno na ocean i później - za pomocą łuku i płonących strzał  -podpalana. W ten sposób kremowane jest ciało zmarłego.

Budowa

Zarówno w filmach, jak i w książkach, wszystkie statki wykonane są z drewna. Przy ich budowie nie wykorzystywano pił a przy mocowaniu używano drewnianych nitów albo elementy sznurowano w celu zwiększeniu elastyczności. Każdy element statku był tak doskonale dopasowany , że współcześni twórcy samochodów mogą co pozazdrość . Większość z nich jest podłużnych i zazwyczaj dość wąskich. Ich długość wynosi kilka do kilkunastu metrów, choć zdarzają się także ogromne, kilkudziesięciometrowe statki. Znakomita większość łodzi wikingów ma dziób profilowany na kształt smoczej głowy, zaś rufę - smoczego ogona. Na środku pokładu ustawiony jest maszt, a na nim zawieszony pojedynczy żagiel, najczęściej w paski (w książkach) lub z namalowanym symbolem danego klanu (w filmach) bądź jakimkolwiek znakiem.

W powieściach

Amerykanski sen.jpg

Amerykański Sen

Statki opisane w powieściach mają także dolny pokład, w którym znajdują się miejsca dla wioślarzy.

Dodatkowo, w książkach pojawiają się małe łódki, budowane przez uczniów, które są znacznie prostsze w swoim wyglądzie. Są o wiele mniejsze i nie mają profilowanego dziobu ani rufy.

W filmach

Filmowe statki wikingów zasadniczo nie posiadają dolnego pokładu, a wioślarze, jeśli są obecni na statku, zajmuja górny pokład.

Zaobserwować można także nieco bardziej złożone w swojej budowie statki. Są to między innymi statki należą

The Art of How to Train Your Dragon ArtBook 04.jpg

Dziób profilny na wzór smoczej głowy

ce do floty Drago Krwawdonia, w niczym nie przypominające łódek na przykład Wandali. Mają szerokie pokłady, a ich ogólny kształt jest prostokątny lub kwadratowy. Często mają po kilka masztów, na których wiszą żagle przedstawiające symbol plemienia. Taki statek uzbrojony jest w liczne bronie i pułapki, ma liczne pomieszczenia i zakamarki.

Pojawienie się  

W powieściach

W cyklu Cressidy Cowell opisaych i nazwanych zostało bardzo wiele statków i mniejszych łódek. Odgrywają bardzo ważną rolę w życiu wikingów i w niemal każdej części cyklu opisana jest jakaś morska przygoda. W początkowych tomach, Pyskacz Gbur prowadzi Pirackie Szkolenie dla nastoletnich wikingów, którego głównym elementem są zajęcia na morzu. Uczniowie pływają w parach zbudowanymi przez siebie łódkami, lub całym zespołem na jednym statku. W Jak wytresować sobie smokaKudłaci Chuligani urządzają pogrzeb Oseskowi, który ich zdaniem zginął. W historii opowiedzianej w How to Ride a Dragon's Storm, plemię Histeryków jako pierwsze odkryło Amerykę na pokładzie Amerykańskiego Snu.

W filmach

Dokiwyspaberk.png

statki w porcie w wiosce Berk

W filmie Jak wytresować smoka statki odgrywają dość istotną rolę. To dzięki nim na wyprawy w poszukiwaniu Smoczego Leża udawały się armie wikingów ze Stoickiem Ważkim na czele. Podczas gdy początkowo wyprawy te kończyły się klęską, a wiele statków było niszczonych i zatapianych, podczas ostatniej wyprawy pod przewodnictwem Szczerbatka udało się dotrzeć do Leża. Jednak po wyjściu Czerwonej Śmierci z czeluści wulkanu, cała flota statków została spalona przez jej ogień.

W krótkometrażówce Legenda o smoku Gnatochrupie Czkawka z przyjaciółmi i Pyskaczem na czele udają się na wyspę, na której - według legendy Pyskacza - miał żyć Gnatochrup. Przed przybiciem do brzegu łódź wpada na skały i tonie.

Bucket 4.JPG

Wiadro i Gruby łowiący ryby na swojej łodzi

W serialu Jeźdźcy smoków wielokrotnie widać wikingów łowiących ryby. Na własnym statku podróżuje Johann Kupczy, wożący i sprzedający swoje towary wśród wielu klanów. Często pojawiają się również statki Łupieżców, przypływające w okolice wyspy Berk i usiłujące zaatakować Wandali.

W Jak wytresować smoka 2 nie widzimy już statków Wandali, jako że ich podstawowym środkiem transportu stały się wytresowane smoki. Ogromną rolę odgrywa tym razem flota statków Drago Krwawdonia, który łapie i więzi na swoich statkach smoki i buduje z nich armię. Później swoją flotą atakuje Smocze Sanktuarium. Po tym wydarzeniu nie widzimy więcej floty. Prócz statków Krwawdonia, kilkakrotnie pojawia się także  łódź Ereta, bardziej przypominająca klasyczną łódź wikingów, jednak mająca spłaszczony dziób, nie zwieńczony smoczym motywem, oraz rufę przykrytą plandeką. Statek ten ma także podwójny maszt i żagiel, zdobiony kolorowymi wzorami i nie przedstawiającymi żadnego symbolu. Pod koniec filmu, na statku pożegnany zostaje Stoick Ważki.

W grach

StatekEreta.png

statek Ereta w Rise of Berk

W grze School of Dragons statki pozwalają graczom przemieszczać się między niektórymi lokacjami, na przykład między Berk a Szkołą.

W grze Rise of Berk, do dyspozycji gracza dostępny jest statek Ereta. Prócz tego, w każdej z bitew musimy pokonać flotę atakującego nas wroga, a głównym celem jest największy ze statków, na którym znajduje się przywódca atakującego plemienia.

Znane statki

W powieściach

W filmach

Inne Wiki

Losowa wiki