Fandom

Smocze Oko

1534strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze37 Udostępnij

Artykuł
DragonEye.jpg

Grafika przedstawiająca Smocze Oko

Smocze Oko (ang. Dragon Eye) - przedmiot, który pojawia się w sezonie serialu Jeźdźcy smoków: Na końcu świata. Jest to bardzo ważny obiekt, który odgrywa kluczową rolę w całym sezonie.

Budowa

Smocze Oko wielkością i wyglądem przypomina złożone Smocze Ostrze - ma kształt podłużnego walca, jest wykonane prawdopodobnie z metalu i posiada zdobienia w kształcie smoczego pyska i innych smoczych motywów. Jeden z segmentów blisko smoczego pyska (czyli projektora) stanowi wymienne przeźrocze - wkład z informacjami. Środkowe segmenty są przesuwane w celu uzyskania innego obrazu. Niedaleko wlotu światła, po prawej stronie cylindra, znajduje się otwór, w który wkłada się ząb Mroziczorta, mogący uruchomić przedmiot. Przy wlocie światła znajduje się siedem przycisków - tyle, ile jest klas smoków.

Przedmiot jest zabezpieczony przed niepowołanymi rękami i tylko odpowiednie "klucze" są w stanie go odblokować. Pierwszym kluczem jest ząb Mroziczorta, który jest w stanie go uruchomić, przypuszczalnie otwierając przesłonę na soczewce doprowadzającej światło. Drugim, "awaryjnym" kluczem uruchamiającym Smocze Oko bez względu na wszystko inne, jest świecący ogień Marazmora - mechanizm został opracowany jeszcze podczas powstania Oka. Aby ogień zadziałał, trzeba wystawić Smocze Oko na promieniowanie ognia przez kilkadziesiąt sekund. Potem ogień jakiegokolwiek smoka jest w stanie uruchomić Smocze Oko, ujawniając mapy, których nie jest w stanie odblokować ogień żadnego innego smoka.

Dodatkowo, Smocze Oko jest zabezpieczone mechanicznie przed niepowołanymi rękami. Jednym takim zabezpieczeniem jest wystrzeliwana strzykawka z substancją usypiającą, innym zaś - sprężony gaz prawdopodobnie Zębiroga Zamkogłowego, choć gaz ten ma nieco inne działanie, np. powoduje drgawki.

Działanie

Przedmiot działa na zasadzie projektora. W środku zawiera liczne mapy oraz obrazki. Można je odczytać, gdy smok zaświeci swoim ogniem wewnątrz tuby - wówczas mapa wyświetla się na ścianie. Część informacji znajduje się na wymiennych soczewkach, wsuwanych jako wkłady za motywem smoczej głowy.

Wewnątrz prawdopodobnie znajduje się element pochłaniający światło i następnie je emitujący, gdyż Smocze Oko może wyświetlać zawartość jeszcze przez pewien czas, nawet gdy żaden smok już go nie oświetla swoim ogniem.

Zawartość Smoczego Oka nie ogranicza się do samej mapy, którą zresztą trudno odczytać. Znajdują się tam bowiem opisy bardzo licznych gatunków smoków, także tych nieznanych wcześniej jeźdźcom. W zależności od tego, jaki smok oświetli wnętrze tuby, można uzyskać informacje na temat danego gatunku oraz klasy, do której należy, jak również informacje na temat wszystkich gatunków zaklasyfikowanych do danej klasy. Tak więc na przykład ogień Śmiertnika Zębacza pozwala odkryć tajniki klasy ostrej, ogień Gronkiela - klasy kamiennej i tak dalej. Co więcej, przyciski określające wszystkie siedem klas smoków znajdują się przy wlocie tuby Smoczego Oka. Wciskając je, można wyświetlić informacje na temat danej klasy smoka.

Środkowa część tuby składa się z obracanych względem siebie segmentów. Pozwala przełączać wszystkie gatunki smoków z danej klasy jeden po drugim, a także przełączać mapy.

Projekcje

Do poznanych w serialu projekcji wyświetlanych przez Smocze Oko należą:

Historia

Przeszłość

Smocze Oko zostało stworzone przez grupę Smoczych Łowców, którzy zaczęli badać smoki jako pierwsi, choć ich nie tresowali ani nie ujeżdżali. Przedmiot ten w niepowołanych rękach mógł służyć odszukiwaniu smoków i zabijaniu ich i właśnie taki cel postawili sobie Łowcy Smoków. Podczas tworzenia Smoczego Oka, zadbano o zabezpieczenia, aby nikt niepowołany nie mógł go odczytać. Jako klucz do jego otwarcia ustalono ząb Mroziczorta, zaś awaryjnym kluczem został ogień Marazmora.

Z nieznanego powodu jednak Smocze Oko nie zostało w rękach Łowców. Soczewki zawierające mapy oraz informacje o smokach zostały rozproszone po wyspach Archipelagu, zaś samo Smocze Oko - pozbawione klucza - zostało ukryte na pokładzie Kosiarza. Prawdopodobnie jeden z dawnych Łowców bał się o los Smoczego Oka, więc zabezpieczył je przed odczytaniem właśnie za pomocą odseparowania go od soczewek oraz usunięcia zęba-klucza.

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

Smocze Oko po raz pierwszy pojawia się już w pierwszych odcinkach pt. Smocze Oko pana tuczy (część 1) oraz część 2. Zostaje znaleziony przez Czkawkę i Szczerbatka na pokładzie Kosiarza - nawiedzonego, naszpikowanego pułapkami statku. Czkawka, wchodząc do kolejnych pomieszczeń, odkrywa w pewnym momencie swego rodzaju gabinet, na którego ścianach wiszą smocze czaszki, a na krześle za stołem pusta zbroja. Na stole zaś leży właśnie Smocze Oko, przykryte kośćmi.

Zaintrygowany Czkawka zabiera przedmiot, co powoduje uruchomienie się licznych pułapek i broni. Przyjaciołom udaje się szczęśliwie uciec na zewnątrz, tam jednak czeka na nich więzienny uciekinier, Dagur Szalony. Podstępem więzi pozostałych jeźdźców i zabiera Smocze Oko, zmuszając Czkawkę do porzucenia przedmiotu na rzecz pomocy przyjaciołom. Gdy jednak ich uwalnia, zaskakuje Dagura, zabierając Smocze Oko z jego rąk.

Po powrocie do wioski jeźdźcy zastanawiają się, co zrobić ze Smoczym Okiem. Dzięki Gothi, u której odkrywają ślady smoczych zębów, dowiadują się, że zęby Mroziczorta działają niczym klucz. Jeźdźcy muszą go zdobyć, żeby móc uruchomić Smocze Oko. Udają się więc na Lodowcową Wyspę, gdzie wspólnymi siłami wyrywają smokowi zęba. Z powrotem na wyspie wkładają go do Smoczego Oka, jednak nic się nie dzieje.

Działanie przedmiotu zostaje odkryte dopiero wieczorem przez Czkawkę, gdy Szczerbatek swoim ogniem przygotowywał sobie legowisko. Promienie z jego plazmy oświetlają Smocze Oko, które zaczyna świecić. Czkawka sprawdza pełnię możliwości przedmiotu, a później prezentuje je pozostałym jeźdźcom. Wspólnie postanawiają odkryć wszystkie miejsca, zaznaczone na tajemniczej mapie, którą wyświetla Smocze Oko.

W odcinku Harmonia nieidealna Smocze Oko pozwala jeźdźcom odnaleźć Melodyjną Wyspę i zamieszkującego ją Śmiercipieśń.

W odcinku Kto pod kim dołki kopie (część 1) Smocze Oko pozwala jeźdźcom na uzyskanie informacji na temat Zbiczatrzasła - smoka, który zaatakował statek należący do Wandali. 

W odcinku Komu Gustaw, komu Gustaw Larsen, chcąc przyłączyć się do grupy jeźdźców, na własną rękę próbuje uruchomić Smocze Oko, które jednak go oślepia i powoduje u niego zwidy.

W dwóch ostatnich odcinkach drugiego sezonu, Szpony i topory (część 1) oraz Szpony i topory (część 2)jeźdźcy walczą z Łowcami o Smocze Oko. Podstępem Viggo wabi Czkawkę w pułapkę, po czym zamraża go ogniem Marazmora i wyjmuje artefakt z juku chłopca. W ten sposób Smocze Oko wraca w posiadanie Smoczych Łowców. Zanim Marazmor zostaje uwolniony, Viggo naświetla Smocze Oko jego ogniem, który służy za awaryjny klucz, odblokowujący także ukryte diagramy. Z powrotem na swoim statku, Viggo wyświetla kolorowy diagram, którego wszystkie linie prowadzą do rysunków broni i krzyżują się na wizerunku Nocnej Furii. Tym samym Viggo zapowiada, że pozbędzie się wszystkich smoków, wliczając w to właśnie Nocną Furię - Szczerbatka.

Dalsze losy

Po rozegraniu akcji serialu, przedmiot prawdopodobnie przepadnie, gdyż nie pojawia się on w filmie Jak wytresować smoka 2, którego akcja rozgrywa się około roku po wydarzeniach z trzeciego sezonu. Być może także Łowcy nie będą mieli już z niego żadnego pożytku i nie doprowadzą do zagłady smoków, ponieważ serialowe wątki nie zostają przeniesione do filmów i prawdopodobnie podobnie stanie się z wątkiem Smoczego Oka. Istnieje też prawdopodobieństwo, że Czkawka je odzyskał, odwiedził wszystkie miejsca i teraz bezużyteczny już przedmiot kurzy się u niego w domu.

Ciekawostki

Inne Wiki

Losowa wiki