FANDOM

Artykuł

Piaskowa Zjawa (ang. Sandbuster) - średnich rozmiarów smok, przedstawiciel tajemniczej klasy, pojawiający się w piątym sezonie serialu Jeźdźcy smoków: Na końcu świata. Podobnie jak Szeptozgon, słynie on ze swej wrażliwości na światło słoneczne, przez co zamieszkuje jaskinie bądź też podziemia.

Wygląd

Smok swoją budową ciała niezwykle przypomina Grapple Groundera - ma podobne, długie, wężowe ciało. Głowa jest duża, z malutkim rogiem między nozdrzami, wyraźnym przydozgryzem oraz proporcjonalnie dużymi, niebieskimi oczami. Na szyi zaś ciągnie się rząd długich, ostrych kolców.

Piaskowa Zjawa jest smokiem czworonożnym, gdzie kończyny tylne są nieco masywniejsze od tych przednich - obie jednak pary posiadają długie i ostre pazury. Skrzydła są dość proporcjonalne względem masy zwierzęcia, umożliwiając mu lot. Jeśli chodzi o ogon, to nie wyróżnia się wśród innych specjalną końcówką, ale również jest najeżony kolcami.

Gady z tego gatunku zwykle posiadają zielono-beżowe odcienie. W przypadku formy tytanicznej kolor nie odchodzi za wiele od tej reguły.

Siedlisko i dieta

Piaskowe Zjawy zamieszkują jaskinie, ze względu na swoją słabość do promieni słonecznych.

Nieznana jest na razie ich dieta.

Moce i umiejętności

Ogień

Smok ten strzela niezwykle gorącym piaskiem, który w kontakcie z jakimś przedmiotem lub ofiarą zamienia się w szkło. Według gry DreamWorks Dragons: Rise of Berk szkło to ma podobne działanie do bursztynu Śmiercipieśnia, a więc i tak samo unieruchamia cel.

Drążenie

Piaskowa Zjawa jest w stanie zakopać się w piasku i z niego wyskoczyć, atakując z zaskoczenia. Podobną taktykę działania mają również Szeptozgony.

Słabości

  • Skóra tego smoka jest niezwykle podatna na poparzenia słoneczne.

Symbol Osobny artykuł: Słabości smoków

Etapy rozwoju

  • Jajo
  • Pisklę
  • Dorosły osobnik
  • Tytan

Jajo

Jajko Piaskowej Zjawy posiada gładką powierzchnię, choć mimo wszystko w wielu miejscach usiana jest jasnozielonymi wypustkami. Sam kolor jaja przypomina nieco piaskowca, a rozmiarem raczej nie wyróżnia się na tle innych smoczych jaj.

Pisklę

Pisklę tegoż gatunku różni się kilkoma cechami anatomicznymi od dorosłego osobnika, między innymi rozmiarem, wielkością i nieostro zakończonymi kolcami biegnącymi wzdłuż całego ciała oraz minimalnie ciemniejszym ubarwieniem względem wyrośniętej Piaskowej Zjawy.

Tytan

Tytaniczna Piaskowa Zjawa nie różni się prawie wcale - poza większą długością kolców na całym ciele i ogólnym rozmiarem, nawet kolor jest podobny do tego jaki ma smok w przedostatnim stadium rozwoju. Jest on brunatno-kremowy, z czerwonymi oczami i plamkami na skrzydłach.

Pojawienie się

Piaskowa Zjawa debiutuje w odcinku W potrzasku. Czkawce zostaje skradziony prezent zaręczynowy dla Astrid. Wraz z Sączysmarkiem rusza on w pogoń za złodziejem i przez niewiedzę wbiega na plażę, w okolicach której od dłuższego czasu znikają kupcy i ich towary. Również po ściganym nie ma śladu - a ściślej rzecz biorąc, ślady są, tylko urywają się na środku piaszczystej łachy. Przyjaciele rozglądają się dookoła za jakąś wskazówką, gdy nagle coś okręca się wokół Jorgensona i wciąga jego - oraz próbującego mu pomóc Czkawkę - pod ziemię. Jeźdźcy budzą się w jaskini, pełnej nagromadzonych tam skarbów, ale za to niemającej normalnego wyjścia. Spotykają tam również złodzieja - Amosa, z którym zmuszeni są współpracować, aby wydostać się z jamy. Jedyną opcją jest dostanie się do dziury w sklepieniu. Jednak kiedy próbują się wspiąć, z ukrycia wychodzi Piaskowa Zjawa. Zaczyna strzelać do ludzi, którzy ze zdumieniem orientują się, że jego pociski to nie zwykły ogień, a coś w rodzaju gorącego szkła. Jednak kiedy na skórę rozjuszonego stworzenia padają promienie słoneczne, smok ryczy z bólu i ucieka. Przyjaciele poznają jego słabość, którą wykorzystuje Czkawka. Następny atak Piaskowej Zjawy chłopak przerywa bardzo szybko, zamykając go w "klatce" z promieni słonecznych. Jednak zwierzę pluje w otwory wpuszczające światło i zamyka je. Haddock wykorzystuje ostatni promień i z pomocą naszyjnika odstrasza nim smoka. Resztę dokańczają pozostali jeźdźcy, którzy sprowadzeni przez Szczerbatka i Hakokła niszczą sklepienie i wyciągają przyjaciół z pułapki.

Piaskowa Zjawa powraca w odcinku Na widoku, kiedy Czkawka, mający przy sobie soczewki do Smoczego Oka, zostaje zaskoczony przez Lotników na Północnych Rynkach. Sprytnie naprowadzony przez Johanna, postanawia ukryć się pod ziemią, w znalezionej kiedyś jaskini Piaskowej Zjawy. Kupiec usłużnie pokazuje mu nawet cywilizowane wejście. Pod ziemią znajdują ostatnie dwa kamienie szlachetne, potrzebne Czkawce do ukończenia Smoczego Oka Dwa. Wtedy Johann zdradza swoje prawdziwe zamiary, wiedząc, że Szczerbatek nie może pomóc jeźdźcowi, gdyż wystrzał spowoduje ściągnięcie im na głowy gospodarza jaskini. Kiedy jednak rzuca w chłopaka nożem, smok musi zareagować - i tym samym zwabia Piaskową Zjawę. Jednak po krótkiej strzelaninie płoszy ją i zasypuje tunel, w którym ta znika.

Znane Piaskowe Zjawy

W grach

DreamWorks Dragons: Rise of Berk

Zobacz też

Gatunki smoków z filmów, serialu i gier
Stoker class Czerwona ŚmierćEgg BiterFire TerrorFlame WhipperKoszmar PonocnikKoślawy MrukMoldruffleNocny KoszmarOgnioglistaPaszczogonSrebrny UpiórStraszliwiec StraszliwyTajfumerang
Boulder clas EruptodonGrapple GrounderGroncicleGronkielHotburpleKrzykozgonMiażdżytłuk KafarOstrykiełSzeptozgonShovelhelmStrażnikThunderpede
Tracker class GruchotnikRockstomperSnifflehunchŚmiertnik ZębaczThunderclawWindgnasher
Sharp class Diabelski DerwiszDrzewokosHackatooKroplorwijPrickleboggleShivertoothSmętny ZgrzytaczStingerStormcutterSzponiakSzybki SzpicThornridgeWindstrikerZbiczatrzasł
Mystery class BawoleńDramillionForeverwingGnatochrupGobsuckerJaskiniowy RabuśMarazmorPiaskowa ZjawaSidlarzSlithersongSweet DeathSword StealerŚlizgochlastŚmiercipieśńZaduśny ZdechZbrojoskrzydłyZębiróg ZamkogłowyZmiennoskrzydły
Strike class MroziczortNocna FuriaPotrójny CiosThreadtailWandersmokWoolly Howl
Krzyż Berk Crimson GoregutterDzienna FuriaDeathgripperHob GobblerMały CieńSilkspannerSkrzydłocieńWilkoskrzydłyNiezidentyfikowane gatunki smoków
Pojęcia związane ze smokami
Ogólne SmokiTresura smokówSłabości smokówAlfa
Etapy rozwoju Smocze jajaSmocze pisklętaTytaniczne smoki