Fandom

Posąg

1534strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Udostępnij

Po.png
Posągi - jedne z najpopularniejszych obiektów w wiosce Berk, kamienne lub metalowe statuy budowane przez wikingów.

Wygląd

Posągi są zazwyczaj bardzo duże i wymagają pracy wielu wikingów. Przedstawiają głównie wyobrażenia bogów lub podobizny historycznych bohaterów. Budowane są zazwyczaj z kamienia, znacznie rzadziej z metalu, jednak metalowe posągi rezerwowane są głównie dla bóstw, którym oddaje się szczególną cześć.

Podobizny historycznych postaci są ogromne i często uwydatniają ich atrybuty, takie jak potężna sylwetka, zarost czy bogata odzież. Im bardziej ktoś zasłużył się dla wikingów, tym okazalszej statuy może się spodziewać. 

Podobizny bogów obowiązkowo muszą przedstawiać główne artybuty oraz przedmioty, z którymi są kojarzeni. I tak na przykład posąg boga Thora w uniesionej ręce trzyma młot, zaś drugą wykonuje gest zatrzymujący nieprzyjaciół.

Budowa

Największe metalowe pomniki układa się z wielu części, wytapianych osobno. Nie wiadomo, jak z ich składaniem wikingowie radzili sobie przed wytresowaniem smoków, jednak dzięki nim wznoszą poszczególne części w powietrze i tam doczepiają do reszty posągu. Robią to w miejscu, w którym ma stanąć pomnik, by uniknąć przenoszenia wielkiej i ciężkiej konstrukcji z miejsca na miejsce.

Posag stoicka.png

wikingowie rzeźbiący posąg Stoicka Ważkiego

Posągi kamienne rzeźbi się w gotowym kamieniu, na przykład na zboczu góry lub skałach wystających z ziemi lub wody. Wokół wymaganego fragmentu skały rozstawia się drewniane rusztowanie, pozwalające swobodnie komunikować się między poziomami. Za pomocą metalowych narzędzi, czyli prostego gwoździa i młotka, z powierzchni kamienia odrąbuje się jego kawałki, by uzyskać żądany kształt. Pomniki takie wymagają wiele cierpliwości i pracy, są robione przez długi czas i przez wielu wikingów.

Znaczenie

Najbardziej oczywistą funkcją posągów jest oddawanie czci bohaterowi lub bogowi. Według wierzeń wikingów, budując pomniki bogom zyskują sobie ich przychylność, litość oraz szczególną opiekę. Oprócz tego posągi stanowią również ozdobę danej wioski. 

Dwaj kamienni wikingowie z mieczami w dłoniach i pochodniami w ustach stoją na oceanie nieopodal Berk, symbolicznie strzegąc morskiej bramy do wyspy oraz witając przybywających gości, jednocześnie ostrzegając swoim orężem nieprzyjaciół. W filmie Jak wytresować smoka 2 Oszołomostrach Drago niszczy jeden z nich podczas ataku na Berk.

Pojawienie się

Posągi pojawiają się wielokrotnie w filmach i serialu. Najwięcej można dostrzec ich w wiosce Berk.

W odcinku Kiedy uderza piorun, 14. odcinku serialu Jeźdźcy smoków wyspę Berk nawiedza potężna burza z piorunami, które niszczą domy wikingów z powodu metalowych siadowisk budowanych nad nimi. Wikingowie obawiają się, iż burza może być wynikiem gniewu Thora, i budują mu ogromny, metalowy posąg, by go ugłaskać i wrócić do boskich łask. Burza jednak nie ustępuje i pioruny uderzają w posąg, przez co wikingów ogarnia prawdziwe przerażenie.

W odcinku Jesteśmy rodziną (część 1) pojawia się pomnik Borka Wielkiego, który jako pierwszy wiking w historii sklasyfikował smoki i stworzył Smoczy Podręcznik

W filmie Jak wytresować smoka 2, po finałowej bitwie o Berk, w jednej ze scen Wandale budują posąg poległego w walce z Drago Krwawdoniem Stoicka Ważkiego. Posąg ów znajduje się na lewo od wejścia do Twierdzy.

Ciekawostki

Galeria

Inne Wiki

Losowa wiki