Fandom

Pogrzeb wikingów

1525stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze5 Share

Jednym z najlepiej poznanych i pojawiających się w filmach zwyczajem wikingów jest pogrzeb. Mamy z nim do czynienia w książce Jak wytresować sobie smokaw filmie Jak wytresować smoka 2 oraz w serialu Jeźdźcy smoków: Na końcu świata.

Przebieg

Ceremonia pogrzebowa pojawiająca się w filmie oraz w powieści i jest odzwierciedleniem historycznej tradycji wikingów. Zmarłego wojownika kładzie się na drewnianym statku (często jest to statek, będący własnością osoby zmarłej) i okrywa całunem, kładąc na nim także hełm poległego. Następnie łódź puszcza się wolno na ocean, by podpalić go wystrzałem płonących strzał z łuku. Łódź z ciałem była puszczana na ocean, ponieważ wikingowie wierzyli, że tylko drogą morską, dopłynąwszy na kraniec świata, dostaną się do bram Walhalli.

Znaczenie

Tak uroczystej ceremonii poddawano wyłącznie zasłużonych wojowników bądź poważanych wodzów klanu, czyli tych, którzy zasłużyli na najwyższe wynagrodzenie. Wikingowie wierzyli, że dusza wojownika trafia do Walhalli, gdzie Walkirie prowadzą go przez pola bitewne Odyna, a walczący tam wojownicy wykrzykują imię zmarłego z miłością i gniewem. Następnie dusza trafia do stołu wodzów (lub wojowników), u którego szczytu zasiada sam Odyn. Dusza na wieki przebywa w Walhalli, ciesząc się wiecznym szczęściem.

Pojawienie się

Jak wytresować sobie smoka 

W pierwszym tomie cyklu, po pokonaniu przez Czkawkę i jego smoka Oseska Zielonej i Fioletowej Śmierci, wikingowie odprawili bardzo nietypowy pogrzeb. Przypuszczali bowiem, że bohaterską śmierć podczas walki z ogromnym potworem poniósł Osesek, którego śmierci byli niemal pewni ze względu na niską temperaturę ciała. Położono jego ciało na małej łódce, którą podpalono. W pewnym momencie z tonącej już łódki wystrzelił ożywiony smoczek, który, jak się okazało, z powodu ran musiał zapaść w tymczasową hibernację.

Jak wytresować smoka 2 

Ceremonia pogrzebu Stoika.png

Pogrzeb Stoicka

bitwie pod Smoczym Sanktuarium Oszołomostrach Drago, jako nowy alfa wśród smoków, poddał sobie Szczerbatka i rozkazał mu zabić swojego jeźdźca - Czkawkę. Jednak własnym ciałem obronił go ojciec, Stoick Ważki, który uderzony plazmą smoka zmarł na miejscu. Najbliżsi, czyli Czkawka, Valka, Pyskacz Eret oraz pozostali  jeźdźcy smoków, wyprawili mu pogrzeb. Pyskacz wymówił wówczas następującą frazę:
Niech powitają cię Walkirie i poprowadzą przez pola bitewne Odyna. Niech śpiewają twoje imię z miłością i gniewem, byśmy słyszeli jak wznosi się z otchłani Valhalli i wiedzieli, że zająłeś należne ci miejsce przy stole królów. Bo poległ wielki człowiek. Wojownik, wódz, ojciec, przyjaciel.

Jeźdźcy smoków: Na końcu świata

Pogrzeb buffalord soldier.png
Pogrzeb ma miejsce w odcinku Buffalord Soldier. Jeźdźcy, za prośbą Astrid, urządzają pogrzeb ofiarom Plagi Odyna znalezionym na opuszczonym statku. Astrid żegna ich jako swoich "braci" i wszyscy Jeźdźcy wysyłają płonące strzały z grzbietów swoich smoków. Dziewczyna wymawia wówczas takie słowa:
Tam widzę swojego ojca, swoją matkę, swoich braci i swoje siostry. Oni odebrali moje miejsce w Walhalli... gdzie odważni będą żyć wiecznie.

Inne Wiki

Losowa wiki