Fandom

Osesek

1534strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze36 Udostępnij

Artykuł
Snaptrapper transparent.png
Artykuł dotyczy bohatera z książek. Być może szukasz Szczerbatka, bohatera z filmów.
Dragon icon.png Osesek
Osesek2.jpg
Podstawowe informacje
Imię Osesek
Gatunek Morskosmokus Gigantikus Maksimus
Ogrodowiec Pospolity (początkowo tak uważano)
Płeć samiec
Treser Halibut Straszliwa Czkawka Trzeci
Status żyje
Lokalizacja Głuplandia
Pozostałe informacje
Debiut Jak wytresować sobie smoka

Osesek (ang. Toothless) — młody smok gatunku Morskosmokus Gigantikus Maksimus, początkowo uważano, że jest on gatunku Ogrodowiec Pospolity. Należy on do Halibuta Straszliwej Czkawki Trzeciego. Jest książkowym odpowiednikiem Szczerbatka z gatunku Nocna Furia.

Wygląd

W przeciwieństwie do swojego filmowego odpowiednika, Szczerbatka, Osesek jest mały, ma rozmiar domowego kota lub psa. Jednocześnie należy do najmniejszych ze wszystkich smoków. Nie da się więc go ujeżdżać. Ma zielone łuski i czerwone skrzydła. Jego zęby są małe i niezbyt ostre i pojawiły się dość późno, dlatego właśnie smok uzyskał takie imię.

Charakter

Osesek jest bardzo leniwym, ale też dumnym smokiem. Uważa swój gatunek za wyjątkowy, mimo że najmniejszy. Nie słucha poleceń właściciela, jednak w obronie jego oraz swojego dobrego imienia jest w stanie dotkliwie skrzywdzić tego, kto go obraża.

Smok jest niezwykle złośliwy i przekorny, często zachowuje się niestosownie do sytuacji, na przykład nucąc irytujące piosenki w obliczu prawdziwego niebezpieczeństwa.

Historia

Jak wytresować sobie smoka

14331 view.jpg
W pierwszej części książkowego cyklu poznajemy Oseska, kiedy jego przyszły właściciel, Czkawka, wraz z innymi dziećmi przechodzącymi smoczą inicjację, musi złapać smoka, a później wytresować go do polowań i pokazów. Podczas gdy współplemiennikom udaje się schwytać budzącego podziw i postrach Koszmara Ponocnika, czy pięknego Zębacza, Czkawka chowa do swojego kosza zwykłego brunatnego. Później jednak Śledzik kichnął i obudził stado smoków, które spało wówczas w smoczym żłobku. Czkawka oddał mu więc swojego smoka, a sam złapał innego - Oseska.

Początkowo Czkawka ma ogromne problemy z oswojeniem smoka, mimo że był jedynym Wikingiem, który potrafił rozmawiać z tymi zwierzętami. Osesek nie chciał jednak wykonywać poleceń właściciela, był bardzo leniwy i wybredny. Zgadzał się (i też nie zawsze) wykonywać rozkazy swojego pana pod jednym warunkiem - dostanie w nagrodę dużo ryb, a Czkawka opowie mu kawały. Obrażony, rzuca się do walki.

Podczas Końcowego Egzaminu Inicjacyjnego wściekły Osesek wymienia kilka obraźliwych uwag z innymi smokami i tak rozpoczyna się walka, wskutek której wszyscy rekruci szkolenia zostali decyzją starszyzny wydaleni z klanu. W bitwie, prócz Oseska, wzięli udział m.in. Straszna KrowaSrebrny Szpon, Ognista GlistaKiller i inne smoki obecne wówczas na plaży.

Przełom nastąpił wówczas, kiedy Czkawce, rozmawiającemu z Zieloną Śmiercią i próbującego przekonać smoka, by zostawił wioskę w spokoju, zagraża śmiertelne niebezpieczeństwo. Za pomocą sprytu i inteligencji Osesek sprawia, że ogromny smok wypluwa Czkawkę i ginie.

Jak zostać piratem

W drugiej części przygód Czkawki Osesek nie odgrywa istotniejszej roli. Podczas gdy jego pan, Czkawka, wraz z dwunastoma pozostałymi nastolatkami, bierze udział w Pirackim Szkoleniu. Tymczasem smok narzeka na deszcz (zakrywa się skrzydełkami niczym parasolem) i zawodzi, że jest głodny. 

Kiedy Czkawka pojedynkuje się z Burkiem Głąbem i już po chwili przegrywa, przygnieciony przez silniejszego od siebie rywala, Osesek wkracza do akcji i gryzie Burka w zad. 

Kiedy Chuligani odkrywają ukrytego w trumnie Alvina Farmera-Biednego-Ale-Uczciwego, Oseska jako pierwszego zaczęły nurtować podejrzenia, że jest on Wygnańcem. Nikt jednak nie chciał go słuchać. 

Później Osesek nie chciał brać udziału w wyprawie po skarb Siwobrodego Upiora.  Jednak ze względu na swoją dumę uległ, gdyż chciał wykryć skarb znacznie szybciej niż jego wrogowie, np. smoczyca Smarka - Ognista Glista. Niestety, nie udało mu się. Skarb pierwszy odnalazł Smark. 

Po zatonięciu Szczęśliwej Trzynastki Osesek pomógł Czkawce i Śledzikowi wydostać się spod wraku, ponieważ jego oczy świeciły w ciemności. Najpierw sprawdził, jak daleko jest do powierzchni oceanu, potem zaprowadził ich do podwodnej jaskini, w której mogli oddychać. 

Podczas walki Czkawki z Alvinem w podwodnej jaskini Osesek podał Czkawce miecz. 

Jak mówić po smoczemu

HNI 0045.JPG
Na początku historii młodzież znów przechodzi szkolenie - tym razem Lekcję Abordażu obcych (wrogich) statków. Osesek śpi pod ubraniem Czkawki, budząc się co jakiś czas, żeby powiedzieć, że jest głodny.  Kiedy Śledzik i Czkawka, płynący na tej samej łódce gubią się, Czkawka prosi Oseska, żeby wzleciał i poszukał innych łodzi, by mogli wrócić do domu. 

W tym jednak momencie Osesek się buntuje. Mówi, że nie jest niewolnikiem, tylko smokiem, a Czkawka bez przerwy prosi go o zrobienie tego i tamtego. Przyjaciele kłócą się przez długi czas, ostatecznie Osesek odmawia pomocy. Ogłasza strajk i siada na szczycie masztu. 

Później, kiedy Czkawka i Śledzik uciekają z łodzi Rzymian, Osesek wylatuje po chwili i nurkuje na łódkę swojego pana. Zostaje jednak schwytany przez Rzymian. 

A Hero's Guide to Deadly Dragons

W szóstym tomie cyklu Osesek odgrywa istotną rolę na samym początku historii. Czkawka przyłapuje go, kiedy smok zniszczył ulubiony tron Słoicka Wielgiego, a potem także najważniejszą i jedyną czytaną przez Wikingów książkę, Jak wytresować sobie smoka. Biedny chłopak nie zdołał ukryć incydentu z tronem przed ojcem, jednak postanowił udać się do Biblioteki Publicznej Zakutych Pał, by zdobyć inny egzemplarz książki i ją podmienić. 

How to Break a Dragon's Heart

W ósmym tomie cyklu Osesek zjada mnóstwo metalowych przedmiotów, między innymi skarby Walhallaramy, przedmioty osobiste Słoicka oraz tajemniczy kamień, niedawno znaleziony przez wodza. Jednak zjedzenie go spowodowało, że smok zaczął przyciągać metale i przez długi czas przyczepiony był do hełmu Czkawki, a potem do miecza Szefa Berserków.

Ciekawostki

  • Kiedy smok jest zły, wydziela z nozdrzy chmurę czarnego dymu, który zawisa nad jego głową i informuje o nastroju Oseska.
  • Smok ma około 8 lat.
  • Incydent z przyciąganiem metalu przez Oseska, który zjadł kamień o właściwościach magnetycznych, został wykorzystany w serialu, w odcinku Gronkielowe żelazo.
  • Osesek napisał własną książkę pt. How to Train Your Viking.
  • Bardzo przypomina filmowego Straszliwca Straszliwego.
  • Uważa, że koty są pyszne (chciał zjeść kota Czkawki, Wygłupka)

Zobacz też

Bohaterowie z książek

Inne Wiki

Losowa wiki