FANDOM

Artykuł

Ognioglista (ang. Fireworm) — jeden z najmniejszych gatunków smoków, przedstawiciel ognistej klasy. Debiutuje w odcinku Krótka historia pewnego portretu.

Wygląd

Ognioglisty to bardzo małe smoki, są o połowę mniejsze od Straszliwców Straszliwych. Ich największą częścią ciała jest zdecydowanie głowa, zaopatrzona w jeden róg nosowy (w przypadku królowej aż cztery, dodatkowo występuje kryza z kolców) i świecące oczy bez źrenic.

Tułów gada jest dosyć smukły i wężowaty. Do poruszania się po lądzie Ognioglista posiada aż pięciu par kończyn, a do latania średniej wielkości skrzydeł, które umożliwiają im uniesienie się w powietrze.

Choć normalny kolor tego gada to fluorescencyjny żółty, to nieświecąca Ognioglista przybiera ciemną barwę z czerwono-pomarańczowymi pasami wzdłuż ciała.

Siedlisko

Gatunek ten zamieszkuje grupami jaskinie, głównie na Wyspie Ognioglist. Ognioglisty można spotkać także w dzikich lasach, nad którymi tworzą piękne, latające, świecące formacje.

Dieta

W odcinki Gdzie zimują Ognioglisty, gdy jeźdźcy znajdują Wyspę Ognioglist i wchodzą do jaskini, w której Ognioglisty siedzą na plastrach ognistego miodu, widać jest, jak się nim żywią.

Najprawdopodobniej ten gatunek żywi się rybami i nie znosi węgorzy, ale ta informacja nie jest potwierdzona.

Moce i umiejętności

Ogień

Choć małe Ognioglisty nie plują ogniem, tak ich królowa zieje płomieniami przypominającymi fajerwerki, które przy tym mocno i intensywnie świeci. Potrafi też uleczyć chore ogniste smoki przez użądlenie, co zrobiła w przypadku Hakokła. Wiadomo też, że jest ona jedynym znanym smokiem, który umie żądlić za pomocą języka.

Świecenie

Ognioglisty potrafią zapalić się, podobnie jak Koszmar Ponocnik, tylko z tą różnicą, że mocniej parzą. Określa się w przenośni, że "parzą gorzej niż słońce". To pozwala im na skuteczną samoobronę przed schwytaniem lub zjedzeniem przez drapieżnika. Gdy się zapalają, ich ciało jasno świeci.

Ognisty miód

Ognioglisty produkują ognisty miód. Ma on takie samo znaczenie, co miód produkowany przez pszczoły - z niego smoczki budują komórki, w których składane są jaja, a następnie wychowywane młode Ognioglisty.

Słabości

  • mały rozmiar, czyniąc je podatnym na atak większego drapieżnika.
  • brak umiejętności ziania ogniem.

Symbol Osobny artykuł: Słabości smoków

Pojawienie się

Jeźdźcy smoków

Ogniorabal na dłoni Mieczyka

Mieczyk trzyma Ognioglistę

W odcinku Krótka historia pewnego portretu, podczas poszukiwania legendarnego skarbu, Czkawka, Astrid, Sączysmark, Śledzik, Mieczyk, Szpadka i ich smoki chcą znaleźć ten skarb i zostają uwięzieni w jaskini, w której żyją Ognioglisty. W poszukiwaniu drogi wyjścia znajdują tysiące tych smoków, zgromadzonych we wgłębieniu podłoża jaskini. Przyjaciele czują gwałtownie wzrastającą temperaturę otoczenia, a gdy Mieczyk bierze jedną z Ognioglist na dłoń, ta boleśnie go parzy.

Ognioglisty na krótko pojawiają się także w odcinku Dziwnobarwny klejnot, gdy Mieczyk chce skoczyć do dołu z Ognioglistami.

Obrońcy Berk

W odcinku Gdzie zimują Ognioglisty Hakokieł choruje, a jego skóra przestaje wytwarzać ogień. Przyjaciele chcą mu pomóc i odkrywają sposób na rozgrzanie go poprzez otoczenie smoka Ognioglistami.

Jeźdźcy wkrótce odkrywają, że Ognioglisty, przebywając blisko siebie nawzajem, osiągają wyższą temperaturę ciała. W tym celu poszukują dzikich Ognioglist i chowają je w lampionach, które - dzięki nagromadzeniu wielu smoczków - ma bardzo wysoką temperaturę. Tym samym sposobem poszukują wyspy, na której znajduje się główne siedlisko Ognioglist. Gdy lampion gwałtownie jaśnieje, jeźdźcy lądują na wyspie, która okazuje się być Wyspą Ognioglist. Gdy Sączysmark kradnie plaster ognistego miodu, z ukrycia wychodzi królowa, matka wszystkich Ognioglist zamieszkujących to miejsce. Przy okazji królowa ulecza smoka Sączysmarka, żądląc go swoim gorącym językiem.

Na końcu świata

Migracja

migracja Ognioglist

Ognioslity pojawiają się w odcinku Królestwo Ognioglist. Tysiące tych małych smoków migruje w poszukiwaniu nowej wyspy do zamieszkania i chce się osiedlić na Końcu Świata. Ponieważ równałoby się to spaleniem wszystkiego na wyspie do gruntu, jeźdźcy muszą znaleźć sposób by im to uniemożliwić. Ostatecznie udaje się wywabić Ognioglisty z wyspy przy pomocy Nocnych Koszmarów, które układają się w kształt Królowej Ognioglist.

Pojawiają się też w odcinku Pozory mylą gdzie Sączysmark i Hakokieł pomagają Królowej obronić gniazdo przed Jaskiniowym Rabusiem.

Znane Ognioglisty

Ciekawostki

  • W powieściach, imieniem Ognista Glista nazwano smoka Smarka Świńskiego Ryja.
  • W początkowych szkicach Ognioglista nie posiadała skrzydeł.
  • Kiedy Hakokieł jest chory i nie może wytwarzać ognia, przyjaciele poddają go "terapii", która polega na podpalaniu i ogrzewaniu jego ciała Ognioglistami. Jednak by przywrócić go do pełnego zdrowia potrzebowaliby dużej ilości Ognioglist.
  • Bork nazywał Ognioglisty pożeraczami ognia, ponieważ, jak sama nazwa mówi, żywią się one plastrami ognistego miodu.
  • Kilka Ognioglist będących blisko siebie, świecą mocniej niż pojedyncze osobniki.
  • Gdy Ognioglista zgaśnie, posiada barwę ciemnoczerwoną z żółtymi elementami i czarnym podbrzuszem.
  • Styl życia Ognioglist przypomina rój pszczół.
  • Są drugim - razem ze Ślizgochlastem - gatunkiem smoka, który boi się ognia.

Zobacz też

Gatunki smoków z filmów, serialu i gier
Stoker class Czerwona ŚmierćEgg BiterFire TerrorFlame WhipperKoszmar PonocnikKoślawy MrukMoldruffleNocny KoszmarOgnioglistaPaszczogonSrebrny UpiórStraszliwiec StraszliwyTajfumerang
Boulder clas EruptodonGrapple GrounderGroncicleGronkielHotburpleKrzykozgonMiażdżytłuk KafarOstrykiełSzeptozgonShovelhelmStrażnikThunderpede
Tracker class GruchotnikRockstomperSnifflehunchŚmiertnik ZębaczThunderclawWindgnasher
Sharp class Diabelski DerwiszDrzewokosHackatooKroplorwijPrickleboggleShivertoothSmętny ZgrzytaczStingerStormcutterSzponiakSzybki SzpicThornridgeWindstrikerZbiczatrzasł
Mystery class BawoleńDramillionForeverwingGnatochrupGobsuckerJaskiniowy RabuśMarazmorPiaskowa ZjawaSidlarzSlithersongSweet DeathSword StealerŚlizgochlastŚmiercipieśńZaduśny ZdechZbrojoskrzydłyZębiróg ZamkogłowyZmiennoskrzydły
Strike class MroziczortNocna FuriaPotrójny CiosThreadtailWandersmokWoolly Howl
Krzyż Berk Crimson GoregutterDzienna FuriaDeathgripperHob GobblerMały CieńSilkspannerSkrzydłocieńWilkoskrzydłyNiezidentyfikowane gatunki smoków
Pojęcia związane ze smokami
Ogólne SmokiTresura smokówSłabości smokówAlfa
Etapy rozwoju Smocze jajaSmocze pisklętaTytaniczne smoki