FANDOM

Artykuł

Ognioglista (ang. Fireworm) — jeden z najmniejszych gatunków smoków, przedstawiciel ognistej klasy. Debiutuje w odcinku Krótka historia pewnego portretu.

WyglądEdytuj

Ognioglisty to bardzo małe smoki, są o połowę mniejsze od Straszliwców Straszliwych. Posiadają pięć par nóg. Ich stosunkowo duże skrzydła pozwalają latać. Mają oczy pozbawione źrenic, które świecą w ciemności. Są one podobne do jaszczurek. Te smoki często przebywają w dużych grupach. To rzeczywiście sprawia, że są bardzo niebezpieczne.

SiedliskoEdytuj

Gatunek ten zamieszkuje grupami jaskinie, głównie na Wyspie Ognioglist. Ognioglisty można spotkać także w dzikich lasach, nad którymi tworzą piękne, latające, świecące formacje.

DietaEdytuj

W odcinki Gdzie zimują Ognioglisty, gdy jeźdźcy znajdują Wyspę Ognioglist wchodzą do jaskini w której Ognioglisty siedzą na plastrach ognistego miodu i go jedzą. Z tą można wywnioskować, iż te smoki żywią się miodem.

Najprawdopodobniej ten gatunek żywi się rybami i nieznosi węgorzy, ale ta informacja nie jest potwierdzona.

Moce i umiejętnościEdytuj

Ognioglisty potrafią zapalić się, podobnie jak Koszmar Ponocnik, tylko z tą różnicą, że mocniej parzą. Określa się w przenośni, że "parzą gorzej niż słońce". To pozwala im na skuteczną samoobronę przed schwytaniem lub zjedzeniem przez drapieżnika. Gdy się zapalają, ich ciało jasno świeci.

Ognioglisty produkują ognisty miód. Ma on takie samo znaczenie, co miód produkowany przez pszczoły - z niego smoczki budują komórki, w których składane są jaja, a następnie wychowywane młode Ognioglisty.

SłabościEdytuj

Prawdopodobnie słabościami tego gatunku, podobnie jak w przypadku większości gatunków, są również:

  • bardzo małe rozmiary, czyniące je potencjalnym łupem dla niemal każdego innego gatunku smoka
  • brak umiejętności ziania ogniem

Symbol Osobny artykuł: Słabości smoków

Pojawienie sięEdytuj

Jeźdźcy smoków Edytuj

Ogniorabal na dłoni Mieczyka

Mieczyk trzyma Ognioglistę

W odcinku Krótka historia pewnego portretu, podczas poszukiwania legendarnego skarbu, Czkawka, Astrid, Sączysmark, Śledzik, Mieczyk, Szpadka i ich smoki chcą znaleźć ten skarb i zostają uwięzieni w jaskini, w której żyją Ognioglisty. W poszukiwaniu drogi wyjścia znajdują tysiące tych smoków, zgromadzonych we wgłębieniu podłoża jaskini. Przyjaciele czują gwałtownie wzrastającą temperaturę otoczenia, a gdy Mieczyk bierze jedną z Ognioglist na dłoń, ta boleśnie go parzy.

Ognioglisty na krótko pojawiają się także w odcinku Dziwnobarwny klejnot, gdy Mieczyk chce skoczyć do dołu z Ognioglistami.

Obrońcy Berk Edytuj

W odcinku Gdzie zimują Ognioglisty Hakokieł choruje, a jego skóra przestaje wytwarzać ogień. Przyjaciele chcą mu pomóc i odkrywają sposób na rozgrzanie go poprzez otoczenie smoka Ognioglistami.

Jeźdźcy wkrótce odkrywają, że Ognioglisty, przebywając blisko siebie nawzajem, osiągają wyższą temperaturę ciała. W tym celu poszukują dzikich Ognioglist i chowają je w lampionach, które - dzięki nagromadzeniu wielu smoczków - ma bardzo wysoką temperaturę. Tym samym sposobem poszukują wyspy, na której znajduje się główne siedlisko Ognioglist. Gdy lampion gwałtownie jaśnieje, jeźdźcy lądują na wyspie, która okazuje się być Wyspą Ognioglist. Gdy Sączysmark kradnie plaster ognistego miodu, z ukrycia wychodzi królowa, matka wszystkich Ognioglist zamieszkujących to miejsce. Przy okazji królowa ulecza smoka Sączysmarka, żądląc go swoim gorącym językiem.

Na końcu świataEdytuj

Fireworms Race to the Edge

latające Ognioglisty

Ognioslity pojawiają się w odcinku Królestwo Ognioglist. Tysiące tych małych smoków migruje w poszukiwaniu nowej wyspy do zamieszkania i chce się osiedlić na Końcu Świata. Ponieważ równałoby się to spaleniem wszystkiego na wyspie do gruntu, jeźdźcy muszą znaleźć sposób by im to uniemożliwić. Ostatecznie udaje się wywabić Ognioglisty z wyspy przy pomocy Nocnych Koszmarów, które układają się w kształt Królowej Ognioglist.

Pojawiają się też w odcinku Pozory mylą gdzie Sączysmark i Hakokieł pomagają Królowej obronić gniazdo przed Jaskiniowym Rabusiem.

Znane OgnioglistyEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • W powieściach, imieniem Ognista Glista nazwano smoka Smarka Świńskiego Ryja.
  • W początkowych szkicach Ognioglista nie posiadała skrzydeł.
  • Kiedy Hakokieł jest chory i nie może wytwarzać ognia, przyjaciele poddają go "terapii", która polega na podpalaniu i ogrzewaniu jego ciała Ognioglistami. Jednak by przywrócić go do pełnego zdrowia potrzebowaliby dużej ilości Ognioglist.
  • Bork nazywał Ognioglisty pożeraczami ognia, ponieważ, jak sama nazwa mówi, żywią się one plastrami ognistego miodu.
  • Kilka Ognioglist będących blisko siebie, świecą mocniej niż pojedyncze osobniki.
  • Gdy Ognioglista zgaśnie ma barwę ciemnoczerwoną z żółtymi elementami i czarnym podbrzuszem.

Zobacz teżEdytuj

Gatunki smoków z filmów, serialu i gier
Wodna klasa Fioletowa ŚmierćGromogrzmotLuminous KrayfinMudrakerOgniowa BurzaPodwodny RozpruwaczOszołomostrachRaziprądRipwreckerSand WraithShockjawSliquifierTide GliderWindwalkerWrzeniec
Tajemnicza klasa BawoleńDramillionForeverwingGnatochrupGobsuckerJaskiniowy RabuśMarazmorSandbusterSidlarzSlithersongSlitherwingSweet DeathSword StealerŚmiercipieśńWilkoskrzydłyZaduśny ZdechZbrojoskrzydłyZębiróg ZamkogłowyZmiennoskrzydły
Pojęcia związane ze smokami
Ogólne SmokiTresura smokówSłabości smokówAlfa
Etapy rozwoju Smocze jajaSmocze pisklętaTytaniczne smoki