FANDOM

Odynie Wszechmogący...

Stoick Ważki, Jak wytresować smoka

Odin, der Göttervater

Odyn (ang. Odin) — najważniejszy bóg panteonu wikingów. Jest patronem wojny, magii, mądrości i poezji. W mitologii germańskiej znany jako Wodan. Mąż Frigg, ojciec Widara, Walima, Thora, Baldura i Bragi.

W mitologii nordyckiej

Odyn był prawnukiem Ymira, pierwszego, lodowego giganta, którego wraz ze swymi braćmi zgładził, z uwagi na rosnące okrucieństwo giganta i jego pobratymców. Z jego ciała uformowali cały świat, natomiast wszystkie ciała niebieskie z iskry zdobytej w Muspelheim, krainie ognia.

Tron Odyna to Hliðskjálf, na którym pozwala zasiadać swojej żonie, Frigg. Według legend z tego tronu można było dostrzec co się dzieje, we wszystkich, dziewięciu światach. Towarzyszą mu jego dwa kruki - Hugin (Myśl) i Munin (Pamięć) - oraz dwa wilki - Geri (Zachłanny) i Freki (Srogi).

W mitach często jest przedstawiona jego niebywała chęć do zdobycia wiedzy. Pewnego razu Odyn, aby móc napić się ze studni wiedzy Mimira, największego mędrca świata wikingów, poświęcił swojego oko. Innym razem przebił się własną włócznią, Gungnir, i powiesił się na dziewięć dni na drzewie Yggdrasil, Drzewie Świata, aby nauczyć się dwudziestu czterech run oraz osiemnastu magicznych pieśni. Kolejny mit opowiada o tym, jak Odyn ukradł Miód Skaldów od olbrzyma Suttunga, który zabrał go dwóm krasnoludom - Flajarowi i Galarowi - którzy to, aby stworzyć tej specyfik, zmieszali miód z krwią Kwasira, którego wcześniej zamordowali. Odyn, pod postacią węża, wślizgnął się do jaskini giganta, gdzie zobaczył, że olbrzym rozkazał swojej córce, Gunnlod, pilnować miodu. Odyn uwiódł olbrzymkę, zabrał jej miód, a następnie zamienił się w orła i odleciał do Asgardu.

Odyn chce posiąść całą widzę świata, ponieważ wierzy, że to pozwoli mu zmienić los mu przypisany - według przepowiedni, gdy nadejdzie Zmierzch Bogów, zostanie on pożarty przez Fenrira.

Historia

Odyn bardzo często jest wspominany, ale nigdy się nie pojawił - ani w filmach, ani w książkach. Jednak jego imieniem zostało nazwane jedno z mórz Archipelagu Barbarzyńskiego - Morze Zwane Balią Wotana.

Mówi się, że w czasie święta Snoggletoga Odyn wkłada prezenty do hełmów. Przypomina tym Świętego Mikołaja.