Fandom

Lewiatan

1534strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze8 Udostępnij

Lewiatan - legendarny potwór morski, pojawiający się w licznych religiach, legendach oraz mitach. Określenie to wspomniane zostaje w filmie Jak wytresować smoka 2.

W chrześcijaństwie

Istnieje wiele różnorodnych poglądów na temat wyglądu Lewiatana. Najczęściej wyobrażano go sobie jako potwora z ciałem węża i siedmioma smoczymi głowami. Według niektórych podań, miał on także ziać ogniem. Często Lewiatana wymieniano razem z pospolitymi zwierzętami, takimi jak kozy, orły czy jastrzębie. Niektórzy kreacjoniści natomiast twierdzą, że Lewiatan mógł być dinozaurem lub gadem spokrewnionym z krokodylem.

Według biblijnego Starego Testamentu, Bóg powołał do życia Lewiatana (razem z innymi morskimi potworami) w piątym dniu tworzenia świata. Był on największą, a także najbardziej niebezpieczną i złośliwą bestią, siejącą postrach i zniszczenie, głównie wśród marynarzy i rybaków. Był tak straszliwy, iż Bóg postanowił uśpić go aż do dnia Sądu Ostatecznego, w którym zbudzi się i będzie służyć swemu Panu. Od tej pory zwierzę spoczywa na dnie Oceanu Indyjskiego, od czasu do czasu swoim chrapaniem wywołując burze, topiące statki i zabijające marynarzy. Żaden człowiek ani zwierzę nie może zakłócić jego odpoczynku, by świat nadal mógł istnieć.

Wielu ludzi przypisywało Lewiatanowi cechy Szatana, którego miał być uosobieniem. Święty Tomasz z Akwinu opisywał go jako demona zazdrości.

W filmie Jak wytresować smoka 2

Lewiatan zostaje wspomniany przez Śledzika, kiedy on i pozostali jeźdźcy smoków trafiają do kryjówki Drago Krwawdonia. Zauważają flotę Drago i wzburzoną wodę pomiędzy statkami. Wówczas Śledzik wyjmuje swoje karty i zaczyna szukać informacji o smoku, który osiąga wielkie rozmiary i wypuszcza bąbelki na powierzchnię. Dochodzi do wniosku, że może to być właśnie Lewiatan (klasy piątej lub szóstej).

Później, kiedy podczas bitwy pod Smoczym Sanktuarium zauważa Oszołomostracha wyłaniającego się z morza, z przerażeniem mówi, iż jest to "klasa dziesiąta".

Najprawdopodobniej Lewiatan jest ogólnym określeniem dla wszystkich morskich gatunków smoków, zaś ich wielkość oraz stopień niebezpieczeństwa określany jest numerem klasy w skali od jednego do dziesięciu. Lewiatan nie jest konkretnym gatunkiem smoka, ponieważ jego określenie pada w kontekście ogromnego Oszołomostracha.

Ciekawostki

  • Jak już zostało wspomniane, lewiatan pojawia się w religiach np. chrześcijaństwie (Księga Hioba), grach (Gothic) oraz mitach. W jednym z seriali (Supernatural) został on przedstawiony jako swoisty "prototyp" człowieka, jednak został on potępiony przez Boga i zesłany do Czyścia.

Inne Wiki

Losowa wiki