Wikia

Jot i Wym

Komentarze37
1002strony na
tej wiki
Artykuł
Jot i Wym
Jot i Wym.png
Podstawowe informacje
Imię Jot (prawa głowa)
Wym (lewa głowa)
Przezwiska Cudo - smoczek (Mieczyk)
Gatunek Zębiróg Zamkogłowy
Płeć Samiec
Jeździec/właściciel Mieczyk (lewa głowa)
Szpadka (prawa głowa)
Przyjaciele Hakokieł, Szczerbatek, Sztukamięs, Wichura, Płomień,Mieczyk i Szpadka,Czkawka
Status Żyje
Lokalizacja Berk
Pozostałe informacje
Pierwsze pojawienie Jak wytresować smoka

Jot i Wym (ang. Barf and Belch) — jeden z głównych smoczych bohaterów filmów Jak wytresować smoka i serialu Jeźdźcy smoków. Jego właścicielami są bliźniaki Thorstonowie - Mieczyk i Szpadka. Podobnie jak swoi właściciele, dwie osobne głowy myślą inaczej i dochodzi między nimi do konfliktów.

WyglądEdytuj

Jot i Wym to typowy Zębiróg Zamkogłowy. Jego skóra ma zielone ubarwienie, a na niej zauważyć można brązowe prążki oraz czerwone szpikulce na grzbiecie. Jego brzuch ma jaśniejszy kolor niż reszta ciała. Jest wysoki na 38 stóp (w przybliżeniu 11.5 m).

Lewa głowa smoka, dosiadana przez Mieczyka, to Jot, który wytwarza iskry, zaś prawa, na której siedzi Szpadka, nazywa się Wym i wytwarza gaz.

CharakterEdytuj

Podobnie jak jego jeźdźcy - Mieczyk i Szpadka - Jot i Wym jest smokiem, którego dwie głowy mają skłonność do kłótni, co przynosi zazwyczaj straszne konsekwencje. Skonfliktowany smok nie jest w stanie sam latać, gdyż jedna głowa chce lecieć w przeciwną stronę co druga, przez co nieustannie zmienia kierunek lub spada na ziemię. Dodatkowo, podczas kłótni, głowy często atakują same siebie, jedna gazem, a druga iskrami, przez co same tworzą wybuch nokautujący ich. Gdy przyjdzie odpowiednia sytuacja, potrafią też zgodnie współpracować, czego raczej nie można powiedzieć o bliźniakach.

Zz 2.gif

Jot i Wym trzymają bliźniaków w paszczach

Jednak pomimo tego, smok cechuje się również poczuciem humoru. Płata figle swoim jeźdźcom, na przykład chwytając ich w swoje szczęki. Ma również tendencje do gonienia własnego ogona, gdy jest znudzony.

Mimo to, Jot i Wym troszczy się o Mieczyka i Szpadkę i broni ich przed niebezpieczeństwami, np. kiedy Szpadka została zaatakowana przez Wrzeńca, smok ruszył jej na pomoc.

ZdolnościEdytuj

  • Siła: smok każdą szczęką z osobna może unieść dość ciężkie przedmioty, takie jak kamienne bloki czy jednego wikinga. Również ich szyje są silne, każda może unieść ciężkiego człowieka, np. Śledzika
  • Akrobacja: smok podczas lotu jest bardzo zwinny - podczas walki z Czerwoną Śmiercią uniknął strumienia ognia. Pomimo informacji, że Zębiróg jest słabym lotnikiem, w rzeczywistości okazuje się znacznie zwinniejszy. Mają giętkie ciało.
  • Szybkość: w serialu, Jot i Wym podczas lotu dorównuje szybkością Nocnej Furii oraz Wandersmokowi.
  • Ogień: Wym jest w stanie zionąć bardzo dużą ilością zielonego gazu, który dezorientuje wikingów i powoduje u nich mdłości, prócz Mieczyka i Szpadki. Jot wytwarza iskry, podpalające ten gaz. Razem tworzą ogromną eksplozję.
  • Synchronizacja: obie głowy mogą współpracować i się zsynchronizować, podobnie jak bliźniaki. Współpracują, kiedy ich jeźdźcy znajdują się w tarapatach, lecz kiedy oni kłócą się, tak samo zachowuje się smok.
  • Inteligencja: pomimo własnych skłonności do wpadania w konflikty, Jot i Wym potrafią wyczuć, kiedy bliźniaki przekraczają granicę, i powstrzymać je przed dalszymi sporami. Smok nauczył się również reagowania na komendy, jednak nie zawsze stosuje się do nich lub po prostu niekoniecznie poprawnie je rozumie. Wym nauczył się komend: "gaz", "naprzód", "leć" i "atak", podczas gdy Jot nauczył się: "przyjdź", "w dół", "ugryź", "upuść" oraz "leć". 
  • Wytrzymałość: smok może zostać kilka razy zaatakowany ogniem innego smoka i nie odnosić ran.
  • Ognista obręcz: Wym i Jot, tak jak inne Zębirogi Zamkogłowe umieją tworzyć ognistą obręcz. Kiedy chcą ją stworzyć każda z paszcz łapie jedną z końcówek ogona , układa się w kształt okręgu i podpala się. Dzięki czemu toczą się po ziemi jak ognista kula.

HistoriaEdytuj

Jak wytresować smoka Edytuj

Zębiróg i Czkawka.png

Czkawka podczas szkolenia z Zębirogiem

W filmie Jak wytresować smoka jeden ze Zębirogów Zamkogłowych był jednym z kilku gatunków smoków, które były używane w czasie smoczego szkolenia. Najprawdopodobniej w czasie któregoś z ataków na Berk został złapany przez wikingów. W czasie szkolenia młodzi wikingowie uczyli się pracować razem, aby znaleźć głowę, która tworzy iskry.

Później, podczas walki z Czerwoną Śmiercią, Szpadka i Mieczyk wybrali tego Zębiroga, by na nim latać i przyłączyć się do walki. Na końcu filmu latali na swoim smoku, razem z innymi.

Gift of the Night FuryEdytuj

W odcinku specjalnym Gift of the Night Fury okazuje się, że bliźniaki nazwali swojego smoka Jot i Wym. W czasie święta Snoggletoga ucieka wraz z innymi smokami na Smoczą Wyspę, gdzie gady przechodzą okres godowy i składają jaja. Wkrótce wraca wraz z Czkawką i pozostałymi smokami na Berk.

Jeźdźcy smokówEdytuj

W serialu poznajemy prawdziwy charakter Jota i Wyma. Gdy jego właściciele stali się trenerami smoków w Smoczej Akademii, oni i ich przyjaciele są zmuszeni pokonać wiele różnych trudności. Głównymi wrogami są Pleśniak i Albrecht Perfidny.

W piątym odcinku serialu, pt. W smokach nadziejaPleśniak pozoruje kradzież wszystkich butów wikingów, których stos następnie znaleziono w Smoczej Akademii obok śpiącego Jota i Wyma. Z tej przyczyny Pleśniak zażądał pozbycia się wszystkich smoków, chociaż to on stał za rzekomymi kradzieżami i zniszczeniami. 

Jws15.png

Jot i Wym ze swoimi właścicielami

W odcinku Bliźniacze szaleństwa, smok oraz jego właściciele przeżywają kryzys. Bliźniaki nie dogadują się ze sobą, a w ich ślady idzie ich wspólny smok, którego dwie głowy również się kłócą. Smok wymyka się spod kontroli i sieje zniszczenie. Jeźdźcy muszą szybko go okiełznać, ponieważ na wyspę przybyć ma delegacja Berserków, zaś pakt Wandali ze smokami nigdy nie wyszedł poza wyspę. Niestety, Jot i Wym zostaje wkrótce schwytany przez Berserków i zostałby zabity przez Dagura, gdyby nie szalony plan jeźdźców. Smok zostaje ocalony, a kiedy Szpadka i Mieczyk godzą się, smok również staje się spokojny.

Obrońcy Berk Edytuj

W odcinku Zębiróg w ogniu towarzyszył on bliźniakom, których zadaniem było pozbyć się wszystkich pułapek z wyspy. Kiedy Mieczyk wpadł w jedną z nich, Jot i Wym pilnowali go, gdy Szpadka poszła po Czkawkę. Nudząc się, brat bliźniak rozpoczął rozmowę z dwugłowym smokiem. Później smok starał się chronić Mieczyka, gdy dziki Tajfumerang (Płomień) zbliżył się do niego. Jednak Jot i Wym nie dali rady w walce z gigantyczną bestią i sami wpadli w pobliską pułapkę, przypadkowo powodując pożar lasu. Zostali uwolnieni przez Czkawkę, gdy ten przybył na Szczerbatku. Na końcu Zębiróg pomaga ugasić pożar.

W odcinkach Wandersmok, Jot i Wym pomógł Wandersmokowi wydostać się z bryły lodu, razem z Hakokłem oraz Sączysmarkiem. Później bliźniaki lecą na grzbiecie swojego smoka, goniąc uciekiniera. Usiłowali ochronić Czkawkę przed ogniem Wandersmoka, jednak później sami zostają zaatakowani. Tym razem obrania ich Szczerbatek, którego ogień w połączeniu z błyskawicą powoduje potężną eksplozję. Odrzuca ona Jota i Wyma oraz bliźniaki na znajdującą się w oddali wyspę. Pod koniec drugiego odcinka Jot i Wym swoim ogniem więżą Wandersmoka w bryle lodu.

Jak wytresować smoka 2Edytuj

Jws8.png

Szpadka, Jot i Sączysmark podczas wyścigów smoków

Jot i Wym pojawiają się na początku filmu razem ze swoimi jeźdźcami, biorąc udział w wyścigach smoków. Prawie udaje im się zwyciężyć, lecz ostatecznie to Astrid wygrywa zawody.

Smok pojawia się później ze Szpadką i Mieczykiem, gdy razem ze Stoickiem i innymi jeźdźcami trafiają na statek Ereta, poszukując Czkawki i Astrid. Przez to, że Szpadka od pierwszego wejrzenia zakochała się w łowcy, Wym został złapany w pułapkę. Ostatecznie jednak wydostaje się z niej, a po pokonaniu wroga wracają na Berk.

Później bliźniaki na smoku, razem z innymi jeźdźcami, towarzyszą Astrid w ponownym poszukiwaniu Ereta i zmuszają go do zaprowadzenia ich do Drago. Tam Jot i Wym zostaje wcielony do armii Krwawdonia, razem z innymi smokami. Kiedy Eret przechodzi na stronę Wandali, pomaga w uwolnieniu smoków i ich jeźdźców.

Podczas walki o obronę Smoczego Sanktuarium, Szpadka i Mieczyk pomagają Czkawce w walce z Krwawdoniem. Gdy Oszołomostrach Drago pokonuje alfę i przejmuje kontrolę nad smokami w okolicy, ulega mu również Jot i Wym. Wraca on dopiero do swoich właścicieli pod koniec filmu, gdy Oszołomostrach zostaje pokonany przez Szczerbatka.

Rise of BerkEdytuj

Jot i Wym

Barf & Belch-RoB.png

Dostępność Wyłącznie poprzez zakup
Główne siedlisko Berk
Cena RoB-runa.png2,500
Umiejętności
na poziomie 60
RoB-drewno.png 57,200 k/h
RoB-ryba.png 57,200 k/h

CiekawostkiEdytuj

  • Pierwotnie Jot i Wym miał być ujeżdżany przez Śledzika.
  • Jot i Wym pozostaje jedynym smokiem z Akademii, którego nigdy, nawet raz, nie dosiadł Czkawka.
  • Kiedy smok jest znudzony, zaczyna gonić własny ogon.
  • Nie potrafi latać z jednym jeźdźcem.
  • Jest często nieposłuszny.
  • Jego imie to rozpołowienie słowa Wymiot.

Zobacz teżEdytuj

Bohaterowie z filmów i serialu
[[Plik:{{{Grafika1}}}|100x150px]]
Główni bohaterowie:
CzkawkaSzczerbatekAstridWichuraŚledzikSztukamięsSączysmarkHakokiełMieczykSzpadkaJot i WymStoick WażkiCzaszkochrupPyskacz GburValkaChmuroskok
Czarne charaktery:
Czerwona ŚmierćAlbrecht PerfidnyDagur SzalonyDrago Krwawdoń
Pozostali wikingowie z filmów:
EretGothiPhlegma OkrutnaBork WielkiŻona BorkaSączyślin
Pozostałe smoki z filmów:
Oszołomostrach ValkiOszołomostrach DragoGnatochrup PyskaczaGruffMaruda
'Pozostali wikingowie z serialu:
BestialGrubyGustav LarsonHeatheraJohann KupczyKapitan VorgPleśniakSączyślinSvenWiadroFinn Hofferson
Pozostałe smoki z serialu:
Bim, Bam i BomDziki MarazmorDziki WrzeniecKiełohakKrólowa OgnioglistKrzykozgonThornadoIggyLider Szybkich SzpicówMatka KrzykozgonaMatka PłomieniaNiebieski TajfumerangOstrostrzałPłomieńRanny GromogrzmotWrzeniec AlbrechtaWrzeniekSpryciulaZad i ŁebZamrożony WandersmokŻółty TajfumerangSzepcząca Śmierć
[[Plik:{{{Grafika2}}}|100x150px]]

Więcej od Wikii

Losowa wiki