Fandom

Danuta Stenka

1534strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Danuta Stenka
Danuta Stenka.jpg
Informacje
Data urodzenia 10 października 1961
Miejsce urodzenia Sierakowice, Polska
Zawód aktorka
Jak wytresować smoka
Rola aktorka głosowa
Postać Valka
Danuta Stenka (ur. 10 października 1961 w Sierakowicach) — polska aktorka teatralna, filmowa i radiowa.

W polskiej wersji filmu Jak wytresować smoka 2, Danuta Stenka dubbinguje Valkę.

Życiorys

Dzieciństwo spędziła w Gowidlinie na Kaszubach. Ukończyła I LO im. Hieronima Derdowskiego w Kartuzach, a następnie Studium Aktorskie przy Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, na deskach którego debiutowała w 1982. Od 1984 przez kolejne cztery lata występowała na scenie Teatru Współczesnego w Szczecinie. Następnie przeniosła się do Teatru Nowego w Poznaniu, a w 1991 została aktorką Teatru Dramatycznego w Warszawie. Obecnie jest aktorką warszawskiego Teatru Narodowego. Od kilku lat czytuje też kaszubskie tłumaczenia Biblii w wejherowskiej kolegiacie – podczas corocznych koncertów w ramach projektu "Verba Sacra".

W 2003 została wyróżniona przez Zespół Artystyczny Teatru Polskiego Radia nagrodą Wielki Splendor.

Laureatka Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza – przyznawanej przez redakcję miesięcznika "Teatr" – za sezon 2005/2006, za rolę Ellidy Wangel w przedstawieniu „Kobieta z morza” wg Ibsena w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (reż. Robert Wilson).

W 2011 r. została odznaczona Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz ważnym w środowisku kaszubskim Medalem Stolema, przyznawanym od 1967 roku przez Klub Studencki "Pomorania".

18 grudnia 2011 została nagrodzona Złotym Mikrofonem za „wybitne role wykreowane w Teatrze Polskiego Radia”.

Jej mężem jest Janusz Grzelak, z którym ma dwie córki: Paulinę i Wiktorię.

Linki zewnętrzne

Inne Wiki

Losowa wiki