Wikia

Żyj i pozwól latać

Komentarze10
1066stron na
tej wiki
Artykuł
Poprzedni odcinek
Jesteśmy rodziną (część 2)
Żyj i pozwól latać Następny odcinek
Gronkielowe żelazo
Żyj i pozwól latać
Live and Let Fly
Whispering Death eggs.png
Premiera 20px-Flag_of_Poland.svg.png 2 lutego 2014
20px-Flag_of_the_United_States.svg.png 19 września 2013
Szczegóły
Sezon Obrońcy Berk
Numer odcinka 1
Ogólny nr odcinka 21
Twórcy
Scenariusz Art Brown
Douglas Sloan
Reżyseria Anthony Bell

Żyj i pozwól latać (ang. Live and Let Fly) — tytuł pierwszego odcinka serialu Jeźdźcy smoków: Obrońcy Berk. Jego premiera odbyła się 19 września 2013 roku w USA i 2 lutego 2014 roku w Polsce na kanale Cartoon Network.

OpisEdytuj

Po ostatnich wydarzeniach i porwaniu Czkawki, Stoick zakazuje młodzieży lotów na smokach. Oni postanawiają założyć tajne stowarzyszenie. Ale czy wódz gra fair?

StreszczenieEdytuj

Jeźdźcy przesłuchują Śledzika w jaskiniach Berk. Na samym początku przesłuchiwany trzyma się bardzo dobrze, lecz gdy gaśnie światło, zaczyna opowiadać wszystko, co wie. Przyjaciele załamują się, tłumaczą mu, że może powiedzieć jak się nazywa, skąd pochodzi i nic więcej. Po chwili wszyscy opuszczają jaskinie i pozostawiają Śledzika samego.

Czkawka udaje do portu, gdzie spotyka się ze Stoickiem. Wódz zakazuje wszystkim mieszkańcom latania na smokach. Syn nie zgadza się z tym rozporządzeniem, na początku przedstawia zagrożenie z strony Albrechta. Gdy to nie przemawia do ojca, wypomina mu zbytnią opiekuńczość, lecz wódz podtrzymuje swoje zdanie.

Treser wraca do akademii i przekazuje złą wiadomość wszystkim jeźdźcom. Ci z niepokojem przyjmują rozporządzenie i pragną, by Czkawka wpłynął na zmianę decyzji Stoicka.

Kiedy Czkawka, Szczerbatek, Astrid i Wichura wracają pieszo z akademii, jeźdźcy rozmawiają miedzy sobą o tej sytuacji. Wtedy Szczerbatek dostrzega zachodzące słońce i zaczyna dokuczać Czkawce. Astrid wypytuje tresera o smoka, ten opowiada jej, że o tej godzinie robili lot wokół wyspy. Dziewczyna, słysząc to, ubolewa nad losem Szczerbatka.

Szczerbatek długo wpatrywał się w niebo. By zwrócić uwagę tresera, udał się do kuźni, gdzie Czkawka budował swoją tarczę, ale ten tłumaczy mu, że nie mogą już latać. Pyskacz przychodzi do kuźni i wypytuje chłopaka, dlaczego tu jest, gdyż o tej porze zawsze latał z Szczerbatkiem, ale przypomina mu się rozporządzenie wodza. Następnie daje do zrozumienia młodzieńcowi, że może w nocy latać na smoku. Szczerbatek, czując co ma na myśli Pyskacz, chce przekonać do tego Czkawkę.

Podczas gdy Astrid karmi Wichurę kurczakiem, jej smok zaczyna czegoś nasłuchiwać. W ciemności dziewczyna zauważa Nocną Furię przelatującą nad wioską. Astrid udaje się w pogoń za Szczerbatkiem i Czkawką. Ścigani pragną zgubić dziewczynę. Gdy czują się już bezpiecznie, zatrzymują się przy klifie. Czkawka rozmawia z smokiem, że udało im się zgubić Astrid, lecz nagle ta podlatuje do nich. Dziewczyna opowiada Czkawce schemat każdego działania syna bez wiedzy ojca. Nagle ten wypowiada się, że tym razem Stoick nie ma racji.

Astrid i Czkawka wpadają na pomysł, by stworzyć organizację Nadziemny Krąg, która działałaby tylko w nocy. Pierwszą osobą, do której się udali był Sączysmark. Ten, słysząc taką propozycję, pyta się Hakokła o zdanie i decydują wziąć w tym udział.

Następnie udają się do Mieczyka i Szpadki, ci jednak nie mogą zrozumieć zasady panującej w klubie, ale włączają się do projektu.

Śledzik, słysząc o lataniu w nocy, wypowiada się negatywnie na temat pomysłu. Czkawka zaczyna wymyślać, jak może być szanowany Śledzik po tym, jak uratują wioskę. Chłopak, słysząc o własnym pomniku, postanawia przyłączyć się do klubu.

Pierwszym miejscem, w jakie udali się członkowie kręgu była wyspa Zmiennoskrzydłych. Tam poznają dogłębnie panujące na tym terenie smoki (sposób polowania i ich specjalne zdolności).

Tymczasem w kuźni, gdy Pyskacz próbuje uruchomić tarczę Czkawki, przychodzi do niego Stoick po poprawione siodło dla Thornada. Przyjaciel nie może zrozumieć, po co mu siodło, skoro panuje zakaz latania na smokach. Ten odpowiada mu, że ktoś musi pilnować Berk i zakazuje kowalowi mówić o tym Czkawce.

Następnie jeźdźcy badali znaki pozostawione przez Tajfumeranga. Sączysmark, którego mało interesowało to zajęcie, zauważa nadlatującego smoka. Wtedy wszyscy uciekają. Podczas lotu nad wodą zauważają Stoicka i Thornado. Chcąc pozostać niezauważeni, chowają się w chmury. Bliźniaki wylatują z nich i zostają spostrzeżeni przez wodza. Ten chce ich złapać, lecz wszyscy rozpraszają się i jak najszybciej wracają do domów. Większości jeźdźców udaje się uniknąć wodza, jedynie Śledzik zostaje nakryty.

Stoick i Pyskacz przeprowadzają przesłuchanie Śledzika, by wyciągnąć od niego informacje o Nadziemnym Kręgu. Ten jednak stosuje się do rad Czkawki i wypowiada jedynie regułkę, nawet jak gaśnie światło nie wyjawia tajemnicy. Gdy Śledzik chwali się w akademii swoim osiągnięciem, Czkawka postanawia tymczasowo wstrzymać działanie klubu. Nagle pojawia się Sączysmark i Hakokieł, którzy zauważyli łodzie Łupieżców niedaleko Berk.

Czkawka informuje o tym Stoicka, ten wypytuje go skąd o tym wiedzą, po czym każe treserowi zwołać jeźdźców. Gdy otwiera drzwi, stoi w nich Śledzik i Sztukamięs, a za nim pozostali członkowie akademii.

Albrecht, nie mogąc się doczekać, kiedy w końcu zaatakuje Berk, z daleka dostrzega jeźdźców. Stoick nakazuje młodzieży czekać, a z Thornado atakują łodzie Łupieżców. Gdy daje sygnał, jeźdźcy ruszają do starcia. Albrecht, widząc to, wypuszcza Zmiennoskrzydłe. Członkowie akademii szybko opanowują dzikie smoki, Czkawka każe pozostałym odprowadzić dzikie smoki, a z Szczerbatkiem leci pomóc ojcu. Razem z Stoickiem atakują łodzie Łupieżców, ale ich ataki niwelują się nawzajem, nie wyrządzając poważnych szkód Łupieżcom. Albrecht postanawia wycofać okręty, Czkawka uważa, że tym razem Albrecht miał dużo lepszy plan niż oni.

Tymczasem Pleśniak, Bestial i Łupieżcy podkładają w jaskiniach wyspy Berk jaja Szeptozgona.

Czkawka dosiada się do stołu, przy którym jest jego ojciec. Stoick zaczyna opowiadać synowi, że źle zrobił, zakazując im latać. Postanawia wypytać tresera o Nadziemny Krąg, ten mu przekazuje pierwszą zasadę.

Uff, koniec spoilera.

Najważniejsze wydarzeniaEdytuj

PostacieEdytuj

LudzieEdytuj

SmokiEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Tytuł odcinka jest aluzją do filmu Żyj i pozwól umrzeć (ang. Live and Let Die).
  • Czkawka i Astrid używają tego samego sygnału ręcznego, by kazać swoim smokom iść spać.
  • Jest to drugi odcinek, który nie posiada narracji Czkawki na początku lub na końcu odcinka. Pierwszym był Słodka Heathera (część 1).
  • Czkawka odnosi się do kilku wydarzeń, które miały miejsce w poprzednim sezonie.
  • Okazuje się, że Śledzik boi się ciemności.
  • Nadziemny krąg może być nawiązaniem do książki i filmu o tytule "Podziemny Krąg".

Link do odcinkaEdytuj

Zobacz teżEdytuj

Odcinki serialu Jeźdźcy smoków
[[Plik:{{{Grafika1}}}|100x150px]]
Sezon pierwszy (Jeźdźcy smoków):
Jak się zakłada Smoczą AkademięWiking do wynajęciaFolwark zwierzęcyOkrutna parkaW smokach nadziejaAlbrecht i ŁupieżcyJak sobie wybrać smokaKrótka historia pewnego portretuSmoczy kwiatSłodka Heathera (część 1)Słodka Heathera (część 2)Festiwal RoztopówBliźniacze szaleństwaKiedy uderza piorunCo kryją smoki?Smarkaty SmarkaczSkręćkarcze BagnaDziwnobarwny klejnotJesteśmy rodziną (część 1)Jesteśmy rodziną (część 2)
Sezon drugi (Obrońcy Berk):
Żyj i pozwól lataćGronkielowe żelazoNoc i wrzaskNiespodzianki spod spoduGdzie zimują Ognioglisty?ZemstaNa szarym końcuNieposkromiony apetytZębiróg w ogniuWandersmok (część 1)Wandersmok (część 2)Pięć drogowskazówUwolnić WrzeńkaWielki lódBajka o dwóch smokachEfekt węgorzaKto mgłą wojuje...Bim! Bam! Bom!Wyrzutki (część 1)Wyrzutki (część 2)
[[Plik:{{{Grafika2}}}|100x150px]]

Inne Wiki

Losowa wiki