Fandom

Śledzik (książka)

1534strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Humans ico.png Śledzik
Śledź.jpeg
Podstawowe informacje
Imię Śledzik
Płeć mężczyzna
Smok wierzchowy Ospiak
Smok polujący Straszna Krowa
Klan Kudłaci Chuligani
Status żyje
Lokalizacja Głuplandia
Rodzina
Ojciec rybak
Matka Sekutnica
Dziadek Morderczy Gbur
Pozostałe informacje
Debiut Jak wytresować sobie smoka

Śledzik (ang. Fishlegs) — jeden z bohaterów książek Cressidy Cowell Jak wytresować sobie smoka. Jest synem Sekutnicy i rybaka o nieznanym imieniu, a także najlepszym przyjacielem Czkawki. Jego smokiem jest Zwykły Brunatny o imieniu Straszna Krowa.

Wygląd

Śledzik z powieści bardzo różni się od swojego filmowego odpowiednika. Na szyi nosi podarowany mu jeszcze w dzieciństwie naszyjnik ze szczypcem homara. Jest dość chudy, nosi okulary, ma zeza i alergię na gady.

Charakter

Śledzik nie umie pływać i ma lęk wysokości. W obecności smoków dostaje wysypki, jego skóra staje się czerwona. Jest niesamowicie nieśmiały i strachliwy, jeszcze mniej odważny od Czkawki. Jednak, podobnie jak Czkawka, częściej używa umiejętności myślenia zamiast siły fizycznej.

Podczas gdy w filmowej adaptacji to Śledzik najlepiej ze wszystkich zna smoki, w powieści ustępuje pod tym względem Czkawce, sam mając maleńkie pojęcie o tych stworzeniach.

Historia

Młodość

Śledzik pochodzi  z Morderczego Klanu. Jego matka, Sekutnica, zakochała się w biednym rybaku, który jako prezent ślubny podarował jej naszyjnik ze szczypcem homara. Pewnego dnia rybak zatonął, a po jakimś czasie Sekutnicy urodził się syn. Jednak Wyrocznia orzekła, że dziecko nie ma szans przetrwać i zostało zmuszone do opuszczenia klanu. Zrozpaczona matka włożyła niemowlę do koszyka, położyła obok niego naszyjnik i powierzyła Śledzika pod opiekę Śmiertelnego Cienia.  

Śledzik trafił do Kudłatych Chuliganów, zaś jego najbliższy przyjaciel, Czkawka, był dla niego kimś w rodzaju zastępczej matki. Historia ta została opowiedziana w książce How to Seize a Dragon's Jewel.

Wiadomo również, że jako małe dziecko był pilnowany przez Kłapouchego Opiekuna.

Jak wytresować sobie smoka

HNI 0046.jpg

Śledzik ze swoim smokiem

Śledzik jako jedyny ze wszystkich uczniów nie zdołał złapać dla siebie smoka w Smoczym Żłobku. Z tego powodu Czkawka, zdobywszy jednego, wrócił, by Śledzik nie wyszedł z pustymi rękami i nie został wygnany z klanu. Czkawka podarował mu Zwykłego Brunatnego, sam zaś wziął najmniejszego, jakiego dało się złapać - Ogrodowca Pospolitego. Historia ta była pierwszym przejawem głębokiej przyjaźni między chłopcami, zdolnej do poświęceń. Później, Śledzik wytresował swojego smoka, którego nazwał Straszną Krową, ona jednak okazała się wegetarianinem i wyjątkowo nieagresywnym, wręcz wrażliwym smokiem.

Jak zostać piratem

W drugim tomie okazało się, że Śledzik nie umie pływać. Czkawka ratuje go od utonięcia, gdy ich maleńki, własnoręcznie zbudowany statek został zniszczony. Później Śledzik razem z Czkawką i Starym Dziadem, jako jedyni głosowali przeciw otwieraniu znalezionej w morzu nieznanej trumnie. Podczas bitwy Szczęśliwej Trzynastki, w Śledziku obudził się niespotykany dotąd zapał bojowy, znany tylko Berserkom. Razem z Czkawką i Alvinem Przecherą zostaje uwięziony w podwodnej jaskini i jest zdumiony, gdy Czkawka okazuje się być leworęczny.

Jak mówić po smoczemu

Właściwie przez większość akcji powieści Śledzik obawia się, że zostanie zaatakowany przez Żarłoki. Na początku, płynąc statkiem po oceanie wraz z resztą uczniów, widzi wokół łodzi płetwy tych smoków. Potem wraz z Czkawką zostaje porwany przez Rzymian, ci bowiem nie wiedzieli, który z chłopców jest prawowitym Dziedzicem plemienia Kudłatych Chuliganów. Po ucieczce z Fortu Fatalus, Śledzik prawdopodobnie zostaje zaatakowany przez Żmijka Jadowitka. W pewnym momencie również spycha Smarka Świńskiego Ryja do wody, chcąc zdobyć chwilowe zwycięstwo.

How to Cheat a Dragon's Curse

W czwartym tomie Śledzik zapada na tajemniczą chorobę, której objawami są: straszliwe przeziębienie, zmęczenie, a także nieumiejętność wykonywania codziennych czynności. Podczas lekcji polowania na nartach, pokazuje doskonały przykład tego, jak NIE JEŹDZIĆ na nartach. Kiedy wraz z Czkawką przypadkowo wpada na grupę Histeryków, znów ujawniają się w nim umiejętności wściekłego Berserka.

Jego niepokojące zachowanie obserwuje Czkawka, który wysyła go do Starego Dziada, by ten go zbadał. Mężczyzna diagnozuje u chłopca Żmijaczkę, chorobę wywołaną przez ukąszenie jadowitego Żmijka Jadowitka. Podczas gdy Czkawka udaje się na wyprawę, by zdobyć antidotum na ową chorobę, Śledzik przez cały ten czas leży nieprzytomny i chory w łóżku.

Czkawce udaje się zdobyć sok Ziemniaka zachowany na strzale; jedyne znane na wszystkie śmiertelne choroby antidotum. Wtedy jednak okazuje się, że to nie Śledzik zapadł na tą straszną chorobę, tylko Czkawka. Więc gdy Śledzik wstaje pełen sił z łóżka, w tym samym momencie Czkawka opada z sił i zostaje mu tylko kilka minut życia. Słaby, pokazuje jakieś znaki ręką, które rozumie tylko jego przyjaciel. Bierze strzałę i wbija ją w nogę Czkawki, tym samym wpuszczając w krwiobieg antidotum i lecząc przyjaciela.

How to Twist a Dragon's Tale

Śledzik jest jedyną osobą, podejrzewającą Potężnego Cwaniaka Bohatera o jakieś oszustwa. Razem z Czkawką udał się na misję uśpienia wulkanu, biorąc ze sobą swój kaftan bezpieczeństwa, dzięki któremu zresztą pokonali później Alvina Przecherę.

A Hero's Guide to Deadly Dragons

Śledzik udaje się wraz z Czkawką i Kamikazią do Biblioteki Publicznej Zakutych Pał. Podczas gdy jego przyjaciele walczyli na miecze ze Szkaradnym Bibliotekarzem, Śledzik przeszukiwał bibliotekę, po czym zaatakował mężczyznę ciężkim tomem, uderzając go w głowę i tym samym ratując przyjaciół. Jednak tym samym spowodował zanik pamięci u Wichury.

How to Ride a Dragon's Storm

W tym tomie, na początku powieści, Śledzik robi z siebie pośmiewisko, zakładając pływaczki na Międzyplemienne Zawody Pływackie. Powód jest prosty - chłopak nie umie pływać. Smark Świński Ryj wylewa mu dziwną substancję na głowę, powodując, że jego okulary zaparowały tak, że nie może absolutnie nic zobaczyć. Wskutek tego Śledzik zraża się i ucieka z wody, nie chcąc brać udziału w zawodach, jednak Czkawka i Kamikazia zawracają go.

Cała trójka zostaje w trakcie konkursu porwana przez Zakręconego Norberta na pokład Amerykańskiego Snu 2, płynącego w kierunku Ameryki. Śledzik jest sfrustrowany, kiedy Czkawka przysięga wojownikom wierność.

Później statek zostaje zaatakowany przez smoka o nazwie Lewiathorgan. Zostaje zniszczony, a z ataku cało wychodzi tylko trójka przyjaciół. Śledzik ratuje życie Czkawki, kładąc go na desce i płynąc w stronę domu. Kiedy nadarza się okazja skorzystania z Machiny Latającej, by wrócić do domu, Śledzik ostro protestuje, gdyż ma lęk wysokości. Gdy jednak w końcu dostają się do domu, jest bardzo dumny, gdyż udało mu się przepłynąć całą zatoczkę własnymi siłami.

How to Break a Dragon's Heart

W ósmym tomie cyklu Śledzik pisze listy miłosne do księżniczki Tantrum, jednak jego korespondencja wychodzi na jaw. Obawia się Niemożliwej Misji, którą musi przejść, by mógł poślubić dziewczynę, inaczej chłopak zostanie zabity. Jego skórę ratuje Czkawka, który zamiast Śledzika przyznaje się do pisania listów.

Jednocześnie Śledzik zaczyna poszukiwać własnych korzeni. Jest przekonany, że wywodzi się z plemienia Berserków. Pisze list do Czkawki, w którym przeprasza go za swoją decyzję, po czym udaje się na wyspę Berserk. Gdy trafia do klanu Berserków, mówi im, że jest ich współplemieńcem, jednak oni wyśmiewają go i umieszczają w więzieniu jako jednego z Zaręczonych do poświęcenia smokowi. Wydostaje się dopiero razem ze wszystkimi, gdy uwolniony zostaje smok Wściekły.

Zobacz też

Bohaterowie z książek

Inne Wiki

Losowa wiki